onsdag 22 augusti 2012

Adjö till Lincoln Town Car



Detta blev den sista traditionella amerikanska lyxbilssedanen som producerades. Den påminner om en Texasbo i rutiga byxor med vid hatt jämfört med sina samtida slätstrukna importerade lyxbilar som Lexus, Acura och Mercedes-Benz. Traditionell i den meningen att den var uppbyggd efter det tekniskt välbeprövade konceptet separat ram och separat kaross, bakhjulsdriven och med en stor fet V8:a fram. Redan 1996 övergav GM detta koncept och Chrysler gjorde det tidigare än så. Teknikkonservativa Ford-koncernen framhärdade envist att producera amerikanska sedaner på detta vis ända till 2011 och dessutom med hela tre modeller, Lincoln Town Car, Ford Crown Victoria och Mercury Grand Marquis. Tydligen fanns det kunder och uppenbarligen gjorde man vinst på detta segment. Det som till sist direkt gjorde att dessa anakronismer till bilar slutade att tillverkas var inte så mycket att kundbasen tynade bort utan nya trafiksäkerhetsbestämmelser. Den amerikanska regeringen krävde att antisladdsystem (förkortas ofta ESC, ESP eller DSC) skulle installeras och Ford valde att inte göra det på den föråldrade tekniska plattformen som de tre modellerna byggdes på. I alla fall skyllde Ford på det. Den 29:e augusti 2011 rullade den sista Lincoln Town Car av bandet - en epok var över.

Bilen på bild är av 2003 års modell eftersom den har det modellårets nya utseende och att utrustningsnivån är Cartier. Årsmodell 2003 var nämligen den sista årsmodell som hade denna prestigeladdade utrustningsnivå. Efter 2003 så ändrades knappt utseendet på bilmodellen. Den här bilen är från början fulladdad med allt man kan önska sig och lite till när det gäller lyx och komfort. Den kom med en V8:a på 4,6 liter som hade en effekt på 238 hk. Det är ingen racerbil, utan fokus ligger på värdigt framskridande.

Lincoln Town Car Cartier Series [årsmodell: 1998 - 2011, tredje generationen], full-size.
Cartier var den mest topputrustade varianten, extra allt.
Det som kanske är mest iögonfallande och dessutom ser mest föråldrat ut är det halva vinyltaket. Ett tillbehör från en svunnen tid. Amerikanska bilar från tidigare decennier erbjöd kvarts, halvt eller helt vinyltak eller inklätt med cabriolettyg, vilket är kanske ännu mer anmärkningsvärt. Det halva vinyltaket på den här bilen ska likna den gamla karossformen Town Car som var en sedan som var täckt baktill, men öppen för förararen och det passar ju bra på den här modellen som fått sitt namn efter just den karossen. År 2003 var det inte många modeller som kunde få vinyltak. Jag tror faktiskt att det var bara de tre modellerna nämnda ovan som erbjöd det under 00-talet.

Bilen har också mycket rikligt med krom. En bred vacker krombåge som avslutar vinyltaket, krom på skärmkanterna, krom i grill och ännu mer krom runt om. Huvornamentet i form av Lincolns logotyp kom också till heders igen till årsmodell 2003. Snyggt och prydligt. Bilen är i strålande skick, välputsad och glänsande. Hoppas bara nu att ägaren fortsätter att ta väl hand om den.

Avslutningsvis en titt i 2006 års broschyr.
(Upphovsrätten tillhör Ford)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar