lördag 11 augusti 2012

Fulladdad Jeep Wagoneer

Bilmodellen Wagoneer producerades under låååång tid och av hela fyra biltillverkare, beroende på hur man räknar. Först, alldeles i början, av Willys-Overland Motors som sedan bytte namn till Kaiser Jeep Corporation, därefter AMC (American Motor Corporation) som förvärvade Kaiser 1970 och slutligen från 1987 då Chrysler köpte AMC. Wagoneer var som en stafettpinne i modellutbudet. Bilen på bild är från tiden då AMC var fabrikör och är från slutet av sjuttiotalet eller senare. Årsmodellen är troligen mellan 1979 och 1981. Mer exakt än så är svårt att säga då utseendet inte ändrades så ofta på Wagoneer, och var det något som ändrades så var det bara små detaljer. Grillen byttes dock ut av AMC inför modellåren 1979 och 1986. Det som till sist avgör modellårsintervallet är drivsystemet för fyrhjulsdrift Quadra-Trac som fanns till och med 1981 års modell.
Jeep Wagoneer [årsmodell: 1963 - 1991], SUV.
Bilen verkar vara Limited-utrustad och det var toppvarianten vid den tiden.

Bilen på bild har alla tillbehör som den toppvarianten Limited har: Quadra-Trac (fyrhjulsdrift), rails på taket, läderinlindad ratt, snyggt lackad träimitation på sidorna och en flottare inredning, förutom det hade Limited även AC, elsäten och fönsterhissar. Dessutom är övriga ytor lackade i Topaz Gold Metallic. Mycket påkostat på den tiden. Det här är en hög och stor bil som tar plats. Man måste ju sitta som en kung i förarsätet på den. Den har också generöst med kromlister både bak och fram, samt specialfälgar med AMC-loggan på. Under huven fanns som standard en V8:a, vad annars, och den var då på 5,9 liter och matades med två förgasare. Då kunde man kraftsamla 160 hk.

Skicket är gott bruksskick. Bakre stötfångaren har dock fått sig en missprydande buckla mitt på. Tittar man noga kan man tyvärr se rosten komma bubblande här och där. Lite trist. Än så länge inga synliga allvarliga angrepp, fast man vet aldrig . . . Bilen bär för övrigt spår av god skötsel. Kromet ser putsat ut och däckens yttersidor har smakfulla vita ringar runt om. De diskreta stänkskydden skyddar fortfarande från stensprut och lera. Ett praktexemplar!

Vi tittar också igenom några bilbroschyr från början av åttiotalet.
(Upphovsrätten ägs av Chrysler.)







2 kommentarer:

  1. Franska Renault var även delägare 1980-87, men det kan vi ju tala tyst om! ;)

    SvaraRadera
  2. Hel riktigt! . . . och det är därför man kan se en del gamla Renault-bilar även på denna sida Atlanten. Men vi låter det försjunka in i glömskan. Bäst så.

    SvaraRadera