lördag 4 augusti 2012

Ford Five Hundred, kom och gick



Vissa modeller kommer mer i kläm än andra. Ford Five Hundred måste nog anses var en av de mest klämda. Ford-koncernen hade satsat hårt på SUV:ar och pickuper och en bit in i det nya seklet var personbilssortimentet därför lite eftersatt. De delar som representerades av Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis och Lincoln Town Car var kraftigt eftersatta, men sålde hyfsat ändå med goda vinstmarginaler. De fick vara i fred än så länge. Taurus och Sable krävde dock en omedelbar uppryckning. Det var ett modellpar som verkligen åkt berg- och dalbana. De första generationerna var stora succéer och den tredje generationen föll platt till marken. Växlande framgångar för modellnamnet Taurus med andra ord. Nu tyckte Ford att Taurus som modellnamn var förbrukat.

Taurus ersättare blev två: Ford Fusion (mid-size) och den större Five Hundred (full-size). Mercurys motsvarighet fick heta Montego. Five Hundred blev rymlig inuti och inte allt för stor utanpå. Bilens säten fick en högre placering än vad som är vanligt på sedaner vilket också skapade en känsla av att det var en stor bil. Mellan framhjulen fanns en V6:a på 3,0 liter och på 203 hk. Plattformen var utvecklad av Volvo och användes också för till exempel S80. Volvo var ju en Ford på den tiden.

Ford Five Hundred [årsmodell: 2005 - 2007, enda generationen], full-size.
Mest trolig snikversionen SE.
Inför modell året 2008 var det dags för en sedvanlig ansiktslyftning för Five Hundred. Det blev ingen facelift istället så omdöptes bilmodellen raskt till Taurus istället. Sedan dess har Taurus varit i produktion. Det berodde på att Five Hundred fick ett ganska svalt mottagande. Designen ansågs vara för lam och bilen var undermotoriserad. Den sålde inte så överväldigande bra heller. Det mer inarbetade modellnamnet Taurus togs till heders igen och det blev mer motor också i de kommande generationerna.


Bilen på bilden har inga beteckningar alls. Jag misstänker att det är snikversionen SE vi har framför oss för klädseln och inredningen ser billig ut. Grå enkel klädsel och mycket plast som dekoration. Nästa steg var SEL och det fanns också en topp-utrustad variant döpt till Limited. 


En tidningsannons:
(upphovsrätten tillhör Ford)
Sätena var placerade c:a 10 cm högre än på en vanlig bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar