måndag 15 oktober 2012

Acadian Beaumont en riktig bäverbil

De stora amerikanska biltillverkarna har tillverkat fordon i Kanada under lång tid. Bilindustrin finns fortfarande kvar om än nu något mer decimerad än förr. De har också tillverkat speciella bilmärken för Kanada - GM:s Acadian var ett sådant bilmärke. Namnvalet kan väcka lite förundran om man vet vad Acadian betyder. Acadian är den brittiska benämningen på de ursprungliga franska kolonisterna vid den kanadensiska atlanten kusten. De fördrevs därifrån i slutet av 1700-talet sedan dess har bitterheten bestått. Å andra sidan är Acadian eller Acadienne en genuint kanadensiskt begrepp och sådan finns det inte så många av. Hur marknadsavdelningen på GM tänkte här lär vi aldrig få veta . . .
Acadian Beaumont [årsmodell 1962- 1965, enda generationen], compact.
Beaumont var toppversionen.

Acadian var ett eget bilmärke från 1962 till 1971, där Beaumont först var en utrustningsvariant tillsammans med Invader. Så småningom fick Beaumont förtroendet att bli ett eget bilmärke, från 1966. Beteckningarna vad som var vad blev lite röriga. Acadian byggde på teknik och mekanik från Chevrolet, men fick ett mer Pontiac-liknande uteseende. De såldes också av Pontiac-försäljare. De första åren krängde bilförsäljarna av drygt 14 000 bilar per år och det gjorde att bilmärket kom in på en elfte plats i statistiken. I mitten av sextiotalet så var volymerna nere på  7 000 och efter Beaumont blev ett eget märke minskade siffrorna för Acadian ytterligare för att plana ut på cirka
5 000 bilar årligen. Det blev ingen volymsäljare med andra ord och vi kan enas om att Acadian är en ganska sällsynt bil. Desto större glädje då jag gick förbi och såg bilen på bild.


Bilen på bilderna är av årsmodell 1962, första årsmodellen. Det är en Beaumont och det är en cabriolet. Påkostat minsann. Eftersom det en tidig Acadian så är den byggd på samma plattform som Chevy II. Om det är en V6:a eller en rak fyra under huven går inte att säga med huven i nedfällt läge. Om det är så illa att det är den raka fyran så är den motorn på 2,5 liter och avger 90 hk. Vilket kanske inte var så tokigt på den tiden, när man tänker efter.


Acadian såldes i Kanada och även i större skala i Chilen, även Puerto Rico fick några exemplar. Men visste ni att Acadian har sålts i Sverige? Det visste inte jag. I den förnämnliga biltidningen Klassiker kan man läsa mer om det. Fina bilder och samtida svenska annonser, surfa in på: "en kanadensare i markaryd"

Bilen är förstås en entuistastbil som tillfälligt har rullats ut på gatan från den verkstad som just nu håller på att renovera den. Den ser komplett ut så när som på låscylindern till höger dörr saknas. Inredningen är i mycket fint skick. En rar liten bil.


Så här valde GM att presentera sin satsning på nya Acadian inför modellåret 1962:
Omslaget. Lätt överladdad och plottrig logotyp. Viktigt att lönnlöven kommer med, även om den inte fanns på nationsflaggan ännu.



Intressant och pedagogisk färgsnurra. Lätt att förstå färgkombinationerna.


Två Chevrolet spisar at välja på.

I slutet kommer den intressanta programförklaringen över vad detta är för bil. Vad är det för bil egentligen?
 Femtio år senare är frågan inte till fullo besvarad.    . . . varför ett eget bilmärke?

(Upphovsrätten till broschyrmaterialet tillhör GM)

2 kommentarer:

  1. Förr sa man alltid "en kanadabyggd Chevrolet" fast så enkelt är det ju inte. Fast V6-emblem på vagnens kaross fanns väl aldrig? ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du har rätt. Jag hittade en lista på nätet över skillnader mellan Chevrolet och Acadian (ChevyII) och där angavs V6:a emblem för årsmodell 1962. Vilket jag nu tror är fel efter att tittat i lite broschyrerna nu på morgonen. V6-märket ser snarare ut att dyka upp 1963 (om det nu är ett V6-märke). Tack för påpekandet.

    Mest överraskad var jag att den såldes i Sverige också. Mycket intressant.

    SvaraRadera