onsdag 17 oktober 2012

Chrysler Concorde en lätt sliten skönhet



I början av nittiotalet var Chryslers design hopplöst efter deras argaste konkurrenter. Föråldrat och dant. Alla bilar såg ut som lådor och såg faktiskt ut som kopior på och varianter av Volvo 740 från åttiotalet. Företaget hade mest varit upptaget med att överleva genom att fusionera och storsatsa på SUV:ar, så personbilsuppstället var i något eftersatt skick. Nåja, Chrysler är ett bilföretag som inte är rädd att kasta all gammal design överbord och börja om på vitt papper. Till skillnad från andra biltillverkare som ser till att behålla varumärkestärkande designelement i decennier. Mercedes med dess stjärna och framljusuppsättning, BMW med njurarna, Buick med sina venti ports, med flera tillhör de senare. Jag vet inte vad som är bäst. Igenkännande är viktigt men också nyskapande i bilvärlden.

Chrysler Concorde [årsmodell 1993- 1997, första generationen], full-size.
Det fanns bara en namnlös utrustningsversion först.
Boxar bort, svepande linjer fram och den nya designen döptes till cab-forward. Cab-forward är egentligen inget nytt begrepp. Det har ju funnits för lokomotiv och för lastbilar långt tidigare. Cab-forward i Chryslers tappning innebar att hjulbasen förlängdes, vindrutan sköts fram och mer utrymme skapades för kupén, allt insvept i vackra långa linjer. Cab-forward var en succe och försäljningen sköt fart. Konkurrenterna blev tagna på sängen, precis vad Chrysler ville. Cab-forward hängde sig kvar ända till 2005 då den sista resten av designen försvann i rök och damm då nya 300C dök upp.

Först ut i denna nya sköna design blev tre modeller, lyxiga Chrysler Concorde, sportiga och export inriktade Eagle Vision som kom att heta Chrysler i förnamn i Sverige och budgetmodellen Chrysler eller Dodge Intrepid, förnamnet berodde på marknaden. Bilen på bild är av årsmodell 1993 eller 1994 och det är ju förstås Chrysler loggan som avslöjar detta. Fortfarande sitter det strikta Chrysler pentagrammet på plats i fören. Ser snyggt ut. Nästa årsmodell så kom den nuvarande retro loggan. Inte lika snygg.

Under huven en V6:a på 3,3 liter som avgav sävliga 160 hk. Det blev bättre med motorerna längre fram. De första åren kom modellen bara i en version och den var förstås välutrustad. Bilen på bild är till synes ett välbevarat exemplar om än en aning sliten. Fina däck på välvårdade fälgar med eleganta vita ringar. Men det som drar ned intrycket är att ytrosten är på stark frammarsch runt om. Verkligen synd. Lite avskavd i hörnen och lite bucklig är den också. Men fortfarande utstrålar den lyx och värdighet. Bra så.


Detta är Cab-forward, i alla fall enligt Chrysler:

Framskjuten sluttande vindruta och hjulen ut i hörnen för att skapa mer utrymme.


Dock blev det lite trångt i motorutrymmet.
Även breda bakar får garanterat plats.


 . . . och så lite mer marknadsföringsmaterial till sist:



(upphovsrätten till broschyrmaterialet tillhör Chrysler)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar