tisdag 9 oktober 2012

Personligt lyxfordon Buick Riviera



Personal Luxury Car, smaka på det, det smakar inte illa. Det fanns en tid då man kunde unna sig en alldeles egen personal luxury car, om man hade tillräckligt med pengar och plats i garaget vill säga. En personal luxury car var en full size med två dörrar med kupéstuk. En stor och opraktisk bil, men ack så åtråvärd. Andra personal luxury car modeller var till exempel Oldsmobile Toronado, Ford Thunderbird och Cadillac Eldorado. Segmentet tynade bort hand i hand med att de stora fullsize sedanerna tappade marknadsandelar. Sista årsmodellen för Riviera blev 1999 och då var den en skugga av sitt forna jag.

Den sjätte generationens Riviera satte väl inga större minnesvärda spår, möjligen då att den var framhjulsdriven. Dock försågs den med många motoralternativ, hela fem stycken, både V8:or och V6:or och en oljebrännande diesel. Det kan ju verka vara mycket men det berodde på att modellen kom ut just i samband med den andra oljekrisen och motorbyten var av nöden för att anpassa mot mindre bränsleförbrukning men med tröttare prestanda.
Buick Riviera [årsmodell 1979 - 1985, sjätte generationen], personal luxury car.
Basversionen.
Bilen på bild är från tidigt åttiotal, 1982, 1983 eller kanske 1984. Rivieran ändrades inte mycket under sin produktion. Dock kunde man inte låta bli att pilla på grillen lite och det är grillens utseende som får bestämma årsmodellsintervallet. Det här är en fin bil, en entusiastbil i välvårdat skick, inte tu tal om det. Mest troligt en V8:a under huven eftersom de flesta Riviera av basmodell fick just en V8:a instoppad under huven och då gissar jag att vi hittar en 5,0 liters V8:a på sisådär 140 hk. En typisk oljekris V8:a skulle jag vilja påstå.



Raskt vidare till bilbroschyrerna och vi tittar på några utdrag ur 1979 och 1982 års broschyrer.


1982:













1979
 
Året är 1979. Separat ram och Buick slår sig för bröstet att de har individuell fjädring precis som Porsche och Mercedes . . .  och så där såg Riviera ut i underkläderna ända till 1986. Dessutom så är trumbromsar bak  fortfarande standard, men skivbromsar finns som tillval. Jisses!
Teknikskrytet fortsätter ohejdat . . . okej, den är framhjulsdriven, än sedan då? Torisionsfjädring fram, man tar sig för pannan.
Att de har mage att dra fram detta underede i dagsljuset och dessutom skryta.

Här kan tre personer sitta fram på soffan och åka vida omkring. Plyschigt, mysigt och mjukt.
 . . . men om du prompt ville ha läder blev det bucket seats . . .


 (Upphovsrätten till broschyrerna tillhör GM)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar