lördag 13 oktober 2012

Buick Park Avenue och en Ultra

En välkänd Buick-markör är ju hålen på framskärmarna, det som Buick kännaren kallar ventiports. De kan vara tre eller fyra och ibland finns de där och ibland inte. Det är inte så lätt att bli klok på hur det fungerar. Det är dock roligt att Buick fortfarande använder ventiports för att förgylla sina bilmodeller. Park Avenue var under flera decennier en utrustningsversion av toppmodellen Electra, oftast den mest påkostade utrustningsversionen. Så småningom blev Park Avenue befordrades till sin egen modell och fick ta tät positionen i Buicks modelluppställ, i all fall för några år.
Buick Park Avenue [årsmodell 1997 - 2005, andra och sista generationen], full-size.
Ultra var prestanda versionen. Basversionen var namnlös (på bild).

Egentligen var detta den sista toppmodellen och sedanen hos Buick som hade en stark amerikansk prägel. Förhållandevis mycket krom och pynt, kraftfulla linjer, tydlig sedankontur - design enligt tre-box-principen; tydligt avgränsat motorrum, följt av passagerar kupé och bagageutrymme. Stor och hyfsat rymlig, men med separat framsäten, ingen helsoffa fram längre. Ersättaren, Lucerne, blev betydligt mer internationaliserad åt det asiatiska hållet och därmed utslätad, tråkig och karaktärslös.


Bilen på de första bilderna är en Park Avenue och årsmodellen är 2003 eller 2004 eftersom den har dessa karaktäristiska ventiports på framskärmarna och att kylaren pryds av märke med de stilrena tre Buicksköldarna, snyggt. Kylarprydnaden skvallrar om att det är basversionen. Bilen ser ut att vara i oklanderligt skick. Det strålar ägarstolthet om denna bil, och det med all rätt, tycker jag.

Nästa Park Avenue var en Ultra, och det ju betyder sport.

Efter att ha tagit en serie bilder av denna fina silvriga Park Avenue och vandrat några gator längre bort så hittar jag nästa Park Avenue, men i detta fall en Ultra, prestandaversionen. Vilken lycka, två fina Park Avenue på samma dag och dessutom i olika versioner. Ja, ja carspotters är lätta att glädja . . . Bilen på de senare bilderna saknar ventiports, vilket ju är synd, och är därmed årsmodell 2002 eller tidigare. Fast bilen är fin ändå, även här en välskött bil.


Park Avenue är förstås det mest välutrustade modellen som prestige märket Buick erbjöd och de har hög utrustningsnivå. Läder att sitta på är självklart och konstträ av bästa kvalitet i instrumentpanelen. Ultra hade en turboladdad V6:a på 3,8 liter under huven på generösa 240 hk, det tycks ju vara lovande. Dock avverkades 0 till 100 km/h på hela 8,5 sekunder, inte blixtsnabbt, men ganska okay. Basversionen fick klara sig utan turboladdningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar