onsdag 30 maj 2012

Chrysler LHS, vad menas?

 Hur kan man döpa en bilmodell till LHS? Och dessutom toppmodellen i utbudet. Vilka kunder attraheras av förkortningen LHS? Ska det vara en förkortning brukar ju kombinationer av bokstäverna X och T eller G och kanske L gå hem. LHS låter ju som om det kunde vara namnet på en onämnbar sjukdom eller något liknande. Chrysler kunde lika gärna ha kallat modellen för Larry eller Lola. Det hade låtit bättre. En ledtråd till dopnamnet är att Chrysler kallade den tekniska plattformen för LH. Till skillnad från de andra modellerna som använde samma LH-plattform så förlängdes den för den här modellen, stretched, och så lades ett S till och det fick bli modellnamnet. Inte skulle Mercedes kalla en modell för Mercedes W204 eller Volvo sin toppsäljande modell för Volvo Y20, även om plattformsnamnen används internt och parallellt så där lite i skymundan samt av alla riktiga bilkännare förstås. Övriga kunder vet inte vad en plattform är.


Kontrasten blev ännu större 1996 då LHS löste av det för Chrysler klassiska modellnamnet New Yorker som toppmodell. Totalt andefattigt. Marknadsföringsmässig kollaps. Nåja, LHS blev inte så långlivad på tronen och den andra generationen producerades bara i tre årsmodeller. Chrysler Concorde blev toppmodellen efter årsmodell 2001.

Chrysler LHS [årsmodell: 1994 – 1997, första generationen], full-size.
De första byggda bilarna på LH-plattformen, Concorde, Intrepid och Vision (såldes även i Sverige) fick en nydanande design som Chrysler kallade cab-forward. Kortfattat innebar det att hjulen trycktes ut mot sidorna av bilen, sluttande vindruta och en relativt litet överhängs där bak. Det nya design greppet blev en succé. Då LHS kom ett år senare utsträckt och allt så marknadsfördes den också som cab-forward. Fast det var inte lika mycket cab-forward för utseendemässigt blev den ju ganska utsträckt där bak och antog mer proportionerna av en vanlig sedan än renodlad cab-forward.  LHS var förstås välutrustad för sin tid: läderklädsel, ABS-bromsar, rostfritt avgasrör, kromlister och en smal liten vit ljusramp där bak, en kvarleva från tidigare bilmodeattribut. Under huven så fanns en V6:a på 214 hk och det var inte så dåligt.


Bilen på bilderna är av årsmodell 1995 eller senare eftersom den har Chryslers ny-gamla logga i fören. Bilen har hängt med ett tag nu och rosten börjar, som förväntat, att titta fram här och där. Främst längst skärmkanter och lister. Vad göra? Med tiden har den också fått sig några avskrap i hörnen, inte ovanligt det med. Original aluminiumfälgarna ser dock ut att vara i bra skick. Bilen tycks också tvättas regelbundet och bli lite ompysslad. Prima! Sammantaget måste omdömet ändå bli bra bruksskick. 

Kom ihåg: detta var det bästa Chrysler hade att komma med i slutet av 1990-talet.!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar