Topaz och Tempo var två små
bilmodeller, där ordet lagom är ett genomgående tema. Lagom design, lagom stor
och lagom dyr, samt lagom framgångsrik. De kom och försvann, knappast någon kommer
ihåg dem längre. Bilen på bild är den mer välutrustade LS-versionen och den är
från innan 1992 års facelift eftersom den har en vanlig konventionell vattenfallsgrill istället för den läckra ljusrampsgrillen som kom därefter. Heltäckande ljusramper,
ofta utan fungerande ljus, var ett populärt mode i början på nittiotalet. De
förekom både bak och fram, oftast bak. Den vita bilen gnistrar så vackert i
solljuset så det är inte så lätt att se några defekter. Bakifrån blir sanningen
en annan. Rost i hörnen och längs skärmkanterna och emblem med LS består nu
bara av bokstaven L. Nåja, bilen är gammal och omdömet får bli hyfsat
bruksskick. Under huven hittas, efter kanske lite letande, en
rak fyra på 2,3 liter. Den kunde prestera 86 hk minsann. Topaz ersattes till modellåret 1995
med Mercury Mystique. Den modellen sålde inte så bra den heller.
![]() |
Mercury Topaz LS [årsmodell: 1988 – 1994, andra
och sista generationen], compact.
LS var den finare versionen. GS var budget. |
Ett annat populärt tillbehör vid
den tiden var bagageräcke på bagageluckan. Tyvärr är inte denna vita Topaz
utrustad med det. Å andra sidan finns det gott om Ford Tempo (brodermodellen) som
har fått detta till synes opraktiska tillbehör. Finare bilmodeller som Mercury
eller Buick för den delen har helkromade bagageräcken. Men inte på mer folkliga
Ford, då får plast och gummi duga.
Nedan en liten bildkavalkad:
Ford Tempo GL. Halvkromat räcke på denna bil. Topaz och Tempo är bra lika bakifrån. Ford Tempo GL motsvarade Mercury Topaz GS. |
Också en Ford Tempo GL, men nu är det mer plast och gummi. |
En till Ford Tempo GL med bagageräcke i svartutförande. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar