torsdag 14 juni 2012

Farväl till Buick LeSabre

Under många decennier var den klassiska amerikanska fyradörrars sedanen kungen på vägarna på den nordamerikanska kontinenten. Buicks sista modeller som kunde anses kvala in i den kategorin var Park Avenue och LeSabre. Där LeSabre var den billigare modellen av dem två. LeSabre var också under många år premiummärkets Buicks insteg till full-size modellerna och sålde mest i sitt segment. Den var den mest sålda Buicken även i slutet och faktiskt den mest sålda full-size sedanen på hela Nordamerikanska marknaden de sista åren. Det var ett vackert avslut.


LeSabre hade faktiskt moderniserats löpande under åren och sista generation var en modern bil och var förstås framhjulsdriven. Den hade en relativt bränslesnål och modern V6:a. Väghållningen var hyfsad och inte allt för gungig. Fortfarande så hade den stora dimensioner och den såg stor ut. Dessutom, viktigaste av allt, den kunde utrustas så att tre passagerare kunde sitta fram. Inte med helsoffa som förr men med breda s k benchseats. Vidare hade den tydliga sedandrag i formgivningen med distinkt stort bagageutrymme, rymlig och luftig kupé för passagerarna och ett väl tilltaget motorutrymme. Allt detta gjorde att den var en amerikansk full-size sedan, en av de sista från Buick.

Buick LeSabre Limited [årsmodell. 2000 – 2005, åttonde och sista generationen sedan 1959] full-size.
Limited var den högsta utrustningsnivån och Custom var basnivån.
Tydligen hittade den sina köpare. Demografiskt fanns dessa köpare främst i de övre ålderskategorierna, pensionärer på ren svenska. De kände igen sig i LeSabre, så hade ju bilar alltid sett ut. Bilen var stor och rymlig och bekväm. Allt som behövdes fick plats i bakluckan. Lagom bränslesnål motor och med lagom effekt, så att det inte gick för fort. En stor bil upplevdes också som säker ifall det skulle gå riktigt illa. Perfekt med andra ord. Problemet var bara att kundkategorin åldrades bort och tillväxten var svag, ett fenomen som drabbade hela sedan segementet. Buick slutade både i tid och i topp med sina sedan modeller Park Avenue och LeSabre. Båda ersattes av den betydligt mer samtida BuickLucerne.


Att kunder åldras och dör är ju logiskt, men varför blev tillväxten så svag? Dessa sedaner hade ju funnits i decennier med stadigt flöde av kunder på väg genom livet. En kanske något udda teori är att fyrtiotalisterna helt enkelt hade svårt att ta till sig sina föräldrars typ av bilar, de klassiska sedanerna, och att när det var deras tur nu på ålderns höst så ratade de dessa modeller i enlighet med deras lätt upproriska karaktär. Fast det tror jag inte riktigt på, men tanken är intressant. Snarare var det så att även bilmarknaden utvecklades och blev betydligt mer diversifierade med flera tillverkare, inte minst från fjärran Asien. Nya segment tillkom som exempelvis SUV och inte minst en stark tillväxt lokalt för pick-uper, trucks.

Bilen på bilderna är inte så gammal, en så där tio år, och ser fortfarande fin ut. Lite repor förstås, inget anmärkningsvärt. Tyvärr har lacken börjat bubbla friskt under bensinlocket och det är ju trist. Under huven ruvar en potent V6:a på 3,1 liter och den kunde minsann prestera hela 205 hk. Det är inte så pjåkigt. Sista generationen LeSabre påminner exteriört mycket om den föregående generationen. Det är svårt att på håll eller med ett snabbt ögonkast se skillnaderna, speciellt bakifrån. Men det är två olika generationer. Sista generationen LeSabre fick en helt ny tekniskplattform. För jämförelse skull så visas också ett par bilder på företrädaren (se bilderna nedan). Det är en Buick LeSabre Custom, det vill säga basvarianten. Årsmodellen är 1997 eller senare, och de är så lika.


Man kan ju undra varför de är så lika. Ofta brukar det ju vara tvärtom att påföljande generation utseendemässigt skiljer sig åt från föregångarna så att de ser lite ålderdomliga ut i jämförelse. Kanske var det så att Buick i sin vishet visste vilken kundkategori man vände sig till och att man beslöt sig för att hålla fast vid den, i alla fall ett tag. Även om det säkert kändes frestande för Buick att försöka modernisera för att vinna nya kundkategorier. 





En annons för Buick LeSabre årsmodell 1997:
(upphovsrätten tillhör GM)
Vid det här laget var nog kundgruppen 25 år äldre än de på bild. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar