tisdag 12 juni 2012

En fin-fin Olds Cutlass Supreme


Den här bilen körs av en äldre dam, damkörd med andra ord. Den tycks inte bara köras till kyrkan utan också till restaurang. Där damen i fråga fickparkerade den mitt framför näsan på mig. Upp med kameran och några raska bilder. Ibland har man tur som bilspanare! Bilen är av årsmodell 1992 eller möjligen 1993. Skicket är utmärkt. Damen verkar låta vårda bilen väl. Något litet avskrap i hörnen och den sportiga längsgående stripen har nöts bort här och där, men förutom det finns det inget att anmärka på. Den intensiva blågröna metallic lacken glänser vackert. Bilen har små nätta stänkskydd med en antik variant av Oldsmobiles logga. Dessutom är den utrustad med bagageräcke på bakluckan ett lika fascinerande som opraktiskt tillbehör som verkade ha varit högsta mode på nordamerikanska bilar för en så där tjugo år sedan. Ett annat typiskt modeattribut för den tiden är den ljusramp bak som sträcker sig längst bagageluckans nedre kant och som tycks mynna ut i backljusen. Bilen är verkligen fin – vilken hedersgumma!

Oldsmobile Cutlass Supreme SL [årsmodell: 1988 – 1997, fjärde och sista generationen sedan 1966], mid-size.
SL var mellannivån.

Cutlass var en modellserie av familjebilar som Oldsmobile sålde framgångsrikt under åttiotalet. Cutlass Supreme var finast följt av volymbilen Cutlass Ciera och lilla Cutlass Calais. När fjärde generationen Cutlass Supreme först rullade av banden sålde Oldsmobile över 535.000 bilar per år, 1997 då sista årsmodellen kom ut hade den siffran mer än halverats. Tyvärr var det nog så att Ciera-modellerna åldrades snabbt i början av nittiotalet och Oldsmobile kunde inte hänga med. Ett tecken på det är Cutlass Supreme relativt långa produktionstid och att den äntligen kunde läggas ned 1997 och ersättas av den mer moderna Intrigue.


Under huven hittar vi nog mest troligt standard motorn, en V6:a på 3,1 liter som presterade 140 hk om det ville sig. Det kan nog vara precis lagom det.

En lockande annons från 1993 får avsluta.
(upphovsrätten tillhör GM)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar