Flera modeller hos Oldsmobile hette
Cutlass i förnamn. Cutlass Ciera var tidvis den modell som sålde bäst. Bilen på
bild är av årsmodell 1987 eller möjligtvis 1988. Vid den tiden gick det fortfarande
bra för Oldsmobile eller i alla fall trodde de det själva. Den långa utförslöpan
mot nedläggning kan kanske inte riktigt skönjas ännu, men problemen började definitivt
torna upp sig. Över en miljon bilar sålda 1986 minskade till 670 000 bilar
1987 och drygt 500 000 bilar 1988. Försäljningssiffrorna vek ned sig och
tog sig aldrig mer. Varför? Marknaden förändrades raskt, men inte Oldsmobile. De
importerade bilarna (främst Toyota och Honda) attraherade yngre kundgrupper och
ledde till svag återväxt, och de äldre kundgrupperna som köpte Oldsmobile blev
just äldre och färre. Modellutbudet bestod förvisso ännu i slutet av åttiotalet
av många modeller med flera varianter, men det var inte tillräckligt brett och åldrades
snabbt.
Oldsmobile Cutlass Ciera Brougham [årsmodell
1982 – 1988, första generationen], mid-size.
Brougham var den välrustade toppversionen.
|
Bilen på bilden är en Brougham, den
finaste Cutlass Ciera som gick att köpa. Den är vackert lackad i Dark Teal Blue
Metallic och har ekerförsedda låsbara hjulsidor. Däcken har vita smala ringar
på yttersidorna - raffinerat. Klädseln inne i kupén var av mjuk velour kallad
Paris Knit Velour. Det är en klädsel som är mycket mjuk det. Motormässigt kom som standard
en rakfyra på 2,5 liter som det kanske inte var så mycket att yvas över. Den
kunde kraftsamla 98 hk, som tillval fanns en V6:a på 2,8 liter. Det kom inte ut
så mycket effekt ur den heller. Suck. Brougham fick också ett litet huvornament på motorhuven att ståta med. Bilen är också utrustad med ett extra förkromat
bagageräcke på bakluckan, ”top-trunk
luggage rack - add style and room”. Ett fullkomligt onödigt, men helt
moderiktigt tillbehör dessa år. Notera hur elegant det tredje lagpåbjudna
bromsljuset är integrerat med bagageräcket.
Under modellbeteckningen på framskärmarnas
sidor finns dessa år också en rad med flaggor som länge har förbryllat mig en
smula. Det är femton flaggor på rad i följande förvirrande ordning: USA,
Kanada, Belgien, Finland, Italien, Storbritannien, Nederländerna, Schweiz,
Frankrike, Portugal, Sverige (japp!), Spanien, Danmark, Italien igen (!) eller
kanske Irland, och till sist Tyskland. Varför det är så vet ingen. Oldsmobile
var ju helt inriktat på den inhemska nordamerikanska marknaden. Detta var ingen
exportbil och den var långt ifrån någon världsbil. Flaggorna var nog menade att
muntra upp de nordamerikanska kunderna på något sätt och ge den lite europeisk
flärd kanske.
Bilen är i fint skick. Den glittrar
från alla håll i solljuset och är en mycket god företrädare för en amerikansk
bilmodell. Mycket krom, mycket pynt och lite udda detaljer här och där. Synd
bara att bilens motor är så oamerikansk liten och klen.
Vi klipper ur följande uppslag ur
Oldsmobiles bilbroschyr för modellåret 1987:
(Upphovsrätten
tillhör GM)
Brougham med huvornament |
Det lustiga är att snikversionen fick behålla 1986 års grill. (Se bilen i mitten.) Övriga versioner blev uppgraderade. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar