Vissa modeller kommer mer i kläm än
andra. Ford Five Hundred måste nog anses var en av de mest klämda. Ford-koncernen
hade satsat hårt på SUV:ar och pickuper och en bit in i det nya seklet var personbilssortimentet därför lite eftersatt. De delar som representerades av
Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis och Lincoln Town Car var kraftigt
eftersatta, men sålde hyfsat ändå med goda vinstmarginaler. De fick vara i fred
än så länge. Taurus och Sable krävde dock en omedelbar uppryckning. Det var ett
modellpar som verkligen åkt berg- och dalbana. De första generationerna var
stora succéer och den tredje generationen föll platt till marken. Växlande framgångar
för modellnamnet Taurus med andra ord. Nu tyckte Ford att Taurus som modellnamn
var förbrukat.
Taurus ersättare blev två: Ford Fusion
(mid-size) och den större Five Hundred (full-size). Mercurys motsvarighet fick
heta Montego. Five Hundred blev rymlig inuti och inte allt för stor utanpå.
Bilens säten fick en högre placering än vad som är vanligt på sedaner vilket
också skapade en känsla av att det var en stor bil. Mellan framhjulen fanns en
V6:a på 3,0 liter och på 203 hk. Plattformen var utvecklad av Volvo och användes
också för till exempel S80. Volvo var ju en Ford på den tiden.
Ford Five Hundred [årsmodell: 2005 - 2007, enda
generationen], full-size.
Mest trolig snikversionen SE.
|
Inför modell året 2008 var det dags
för en sedvanlig ansiktslyftning för Five Hundred. Det blev ingen facelift
istället så omdöptes bilmodellen raskt till Taurus istället. Sedan dess har
Taurus varit i produktion. Det berodde på att Five Hundred fick ett ganska
svalt mottagande. Designen ansågs vara för lam och bilen var undermotoriserad.
Den sålde inte så överväldigande bra heller. Det mer inarbetade modellnamnet Taurus
togs till heders igen och det blev mer motor också i de kommande generationerna.
En tidningsannons:
(upphovsrätten tillhör Ford)
Sätena var placerade c:a 10 cm högre än på en vanlig bil. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar