Om det var en bilmodell som sålde
bra för det borttynande bilmärket Oldsmobile så var det just Cutlass Ciera. En lagom
prissatt mellanklass bil i mellanstorlek som bar på en lagom lätt föråldrad design och
som dock åldrades snabbt. En traditionell Oldsmobile som definitivt tilltalade den
lite äldre och försiktigare kundkretsen. Denna föråldrade bilmodell sålde
stadigt över 100 000 bilar år efter år ända till nedläggningen 1996. Imponerande,
och det borde ju ha väckt till eftertanke för Oldsmobiles ledning kan man
tycka, men icke. De var helt upptagna med att göra om Oldsmobile till en riktig
import fighter riktad mot de horder av asiatiska importbilar som vällde in på
den nordamerikanska kontinenten. Det gick förstås inte att så drastiskt styra
om Oldsmobile. Desperation är aldrig till bra vägledning. I december 2000 gav
GM upp och dödförklarade Oldsmobile. Det blev en lång avveckling och sista
bilen av märket Oldsmobile rullade av bandet 2004.
Oldsmobile Cutlass Ciera S [årsmodell: 1989 - 1996,
andra generationen], mid-size.
S var mellannivån för utrustningsvarianterna avbilmodellen.
|
Cutlass var ett samlingsnamn för
Oldsmobiles mindre bilar, mid-size, och dök upp redan på sextiotalet som
modellnamn. Andra modeller var Cutlass Supreme och Cutlass Calais, även Cutlass
Salon och Cutlass Cruiser samt andra undervarianter. Pålitliga och ärliga och
prisvärda bilar. Cutlass Ciera kom i en sista, tredje generation, för
modellåren 1997 -1999, och var då enbart en kosmetisk uppgradering av Chevrolet
Malibu. En vag skugga av sitt förflutna. Den såldes enbart på den amerikanska marknaden. Det blev den absolut sista
Cutlass-modellen. Cutlass-serien ersattes av den modernare Oldsmobile Alero.
Bilen på bild är en avskavd rosthög
i tveksamt skick. Trösklarna på vänstra sidan är ganska rostangripna så pass
rostangripna att de skulle väcka ett intensivt intresse hos en svensk
bilbesiktningsman som mest troligen besinningslöst skulle gå lös med rosthackan.
Här är återigen ett exempel hur bedrövligt det blir med vit lack och rost. Roststrimmorna
syns tydligt här och där och överallt. Rakt framifrån ser den bättre ut,
speciellt om man kisar lite med ögonen. Cutlass Ciera ändrades inte så mycket
exteriört och därför kan bilens årsmodellsintervall inte bli mer exakt än 1991
- 1994. Under huven hittar vi mest troligt standardmotorn som var en rak
radfyra på 110 hk eller 120 hk beroende på årsmodell. En lagom motor, skulle
man väl kunna säga.
Jag kastar in några annonser på
slutet också, inte riktigt rätt årsmodell, men strunt samma . . .
(upphovsrätten
tillhör GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar