Första generationens Intrepid kom
som en befrielse i sällskap med Eagle Vision och Chrysler Concorde. Chrysler hade haft en tidvis besvärlig resa genom åttiotalet. De var bra nära
konkurs där ett tag och underkastades en hårdhänt omstrukturering under den legendariska Lee
Ioccas ledning. Då vinden vände förmåddes Renault att sälja av AMC till
Chrysler och plötsligt satt man med trumf på hand: SUV i form av Jeep och Chryslers
egenutvecklade vans. Marknaden för dessa tog fart, men det ordinarie
personbilprogrammet blev kraftigt eftersatt. Sorgligt eftersatt.
AMC gav inte bara Jeep till
Chrysler utan de vitaliserade företaget med nya moderna arbetsformer (som till
exempel att jobba i kompetensöverskridande team) och nya modelluppslag.
Modelluppslag som kunde spåras tillbaka till Renault, även om amerikanarna inte
vill erkänna det. Chrysler myntade ett designgrepp kallat cab forward. Ett genidrag visade det sig. Cab forward innebar att jämfört med de fyrkantiga åttiotalsmodellerna
som följde den gamla klassiska treboxprincipen (distinkta motorutrymmen, och passagerarutrymmen samt avskilt bagageutrymmen), så trycktes hjulen mer ut i hörnen, karossen gavs också
heltäckande svepande linjer som gjorde bilen till en enhet och försedd med en bred
lågt vinklad vindruta. Designen blev mycket lyckad och tog konkurrenterna på
sängen.
Chrysler Intrepid [årsmodell 1993 – 1997,
första generationen], full-size.
Detta är den namnlösa basversionen.
|
Intrepid var en Dodge i USA och
Vision var en Chrysler i Europa, där den även såldes i Sverige. Intrepid var
budgetmodellen av de tre, Vision lite mer sportigare och exportorienterad och
Concorde var toppmodellen. Ett år senare kom den något mer tamare Chrysler LHS
som designmässigt var mer konservativ. Den äldre delen av kundstocken behövde kanske få känna igen sig . . .
Bilen på bild är basvarianten och det fanns även en något mer
välutrustade variant kallad ES. Basvarianten innebar trumbromsar bak, fast
monterad radioantenn och standardmotorn är en stötstångsförsedd V6:a på 3,3
liter med en effekten på 161 hk. Resan 0 till 100 km/h gjordes på över 11
sekunder. Sävligt. Det är ingen racer vi tittar på även om den ser snabb ut. Bilen
är av en årsmodell senare än 1994 eftersom den har Chryslers nygamla logotyp i
nosen och inte det vackra pentagrammet som fanns där tidigare. Bilen är i
godtagbart bruksskick. Original fälgarna hänger med. Rosten växer till sig i skärmkanterna, ja, det är ju så det
brukar gå till slut.
Bilbroschyr för 1995 år modell:
Det kan ju vara intressant att
titta lite i försäljningsbroschyren och se hur Chrysler säljer sitt
designkoncept cab forward. Även om den
nu, 1995, inte hade samma nyhetsvärde.
(upphovsrätten
tillhör Chrysler)
Härlig 90-tals känsla i kabinen! Jag undrar just vad som dyker upp i "Message Board". |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar