Bonneville i våra hjärtan - det är väl en bilmodell som många svenskar med intresse för amerikanare gärna vill köra omkring i? och gärna då en fin sextiotalare, helst kanske från mitten av sextiotalet. Vackra bilar och mycket populära i Sverige. Även senare tiders Bonneville kom att säljas i Sverige, men det var i slutet av åttiotalet och är länge sedan nu. Bonneville var toppmodellen hos Pontiac och försvarade den positionen ända till modellåret 2005, sedan lades den ned efter 47 år. Inte illa.
Nionde generationen av Bonneville
kom inte att säljas i Sverige. Pontiac var alltid framgångsrik på den inhemska
marknaden, den kanske inte sålde i samma volymer som Chevrolet, men ofta
betydligt bättre än Buick och Oldsmobile tillsammans. Det var en billigare bil
med en aning sportigare framtoning jämfört med de andra märkena i GM. Trots
detta fick Pontiac stryka på foten då GM hamnade i finansiella svårigheter i
slutet av 2008. Pontiac lades raskt ned utan åthävor i slutet av oktober 2010.
Pontiac Bonneville SSEi Supercharged[årsmodell:
1992 - 1999, nionde generationen], full-size.
SSEi Supercharged? Kan inte vara något annat än
värstingversionen förstås.
|
Bilen på bild är den topputrustade
SSEi och bättre än så här blev inte Bonneville i början av nittiotalet. Under
huven finns en V6:a på 3,8 liters slagvolym med turboaggregat och dess effekt
var antingen 205 eller 225 hk beroende på årsmodell. Detta är en välutrustad
Pontiac. Läderklädsel förstås och de var också elmanövrerade, ABS-bromsar och
dubbla krockuddar, farthållare och el-antenn, klimatanläggning och bilen på bild
är också utrustad med 16” kromade aluminiumfälgar kallade Torque Star. Den är en
tidig årsmodell före 1996 års face-lift.
Bilen är i ett något schavigt bruksskick.
Den en gång ljusa läderklädseln är fläckig och bitvis trasig. Ostädat i kupén.
Bilen har fått sig några törnar och är lite avskrapad i hörnen och en rejäl
skråma invid höger bakdörr. Än så länge inte någon uppenbar rost, men det
kommer nog. Det diskreta SSEi emblemet med tillnamnet Supercharged är lackat i
samma färg som bilen och gömmer sig diskret på framdörrarnas främre del. En
lustig liten detalj är att fälgarnas centrumlock har förkortningen ABS. Det är
ju ingen som kan läsa det då det bromsas efter som hjulen inte låser.
Några uppslag ur bilbroschyrer:
(Upphovsrätten
tillhör GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar