Första generationens Saturnbilar är
kanske inte så mycket att titta på egentligen. De ser lite underliga ut, men
bilmärket Saturn är intressant och har en intressant historia. GM:s avsikt med
bilmärket var att göra bil på nytt sätt och tillverka en annorlunda bil för att
konkurrera bättre med främst de asiatiska importbilarna på den inhemska
nordamerikanska marknaden. Saturn startade 1985 och först sex år senare kom den
första modellen ut, S-series. Redan där blev det fel. Genom att ta sex år på
sig så tappade GM en hel del tempo. Problemet var att allt skulle vara nytt och
Saturn skulle vara helt fristående från GM. Att bygga ett helt nytt bilmärke
från grunden tar tid och ingen annan har gjort det i modern tid. Jag tror att
ingen kommer att gör om det - det är ju vansinne att inte försöka utnyttja det
som redan finns och sedan förpacka det smart.
Nästa misstag var att göra bilen så
pass unik och annorlunda. Den var ju tänkt att konkurrera med de framgångsrika
importbilarna. De skulle ha gjort som japanerna gjorde - kopierat värsta
konkurrenterna. Knyckt idéer och framgångskoncept. Studerat deras framgångar, frågat sig: varför säljer de så bra? Nej
då, så gjorde de inte. De fortsatte envist på sin egen inslagna väg. Bilmodellerna blev för annorlunda. Äventyret
Saturn blev mycket kostsamt för GM och bidrog helt klart till GM:s finansiella
ohälsa i slutet av 00-talet som resulterade i den stora bilmärkesnedläggningen
för GM. Saturn, Pontiac, Hummer och Saab avvecklades eller avyttrades. Nu finns
där bara Chevrolet, Buick, GMC och Cadillac kvar. Vem försvinner härnäst? Mitt
tips: Buick eller möjligen Cadillac. Cadillac har nog mest problem just nu av
fyra GM-divisionerna.
Saturn SL [årsmodell: 1991 - 1996, första
generationen], compact.
SL står för S-series och Limousine. |
Saturn hittade dock sina köpare,
men kundskaran blev för liten. Ofta hängivna köpare som förälskade sig i den
lilla rara bilen och som gillade försäljningssättet utan den klassiske i rutig
kavaj iförd slemmige och otäcka bilförsäljaren. Saturn såldes till fasta och
tydliga priser. Generösa garantier. De Saturn S som jag ser är nästan
undantagslöst välvårdade och ser ut att vara i gott skick. Ingen rost, möjligen
lite på baklucka eller motorhuv. Skälet till det är att sidorna var av plast.
Karossen var så fiffigt konstruerad att den var självbärande utan speciellt
stöd från sidorna. Tanken var att Saturn enkelt skulle kunna designa om
modellen. Fast det utnyttjades aldrig. Hur set ser ut då en Saturn SL har
krockat kan du se på bild längst ned i inlägget. Dags att ta fram stora tuben
Plastic Paddic!
En annan sak som förbryllat mig är
motorvarianterna. Motorn utvecklades själva av Saturn förstås. Motorn var en radfyra
på 1,9 liter och den kom i två versioner: med en (1) överliggande kamaxel eller
två (2). 1,9 SOHC presterade 100hk och 157Nm 1,9 DOHC presterade något lite
mer, 114hk och 162Nm. Men gjorde det någon skillnad?
SL som sedanen kallades kom i tre
utrustningsvarianter: SL, SL1 och SL2. Det som skiljde dem åt var enbart detaljer
som till exempel klädsel, stolarnas utformning och de högre
utrustningsvarianterna hade DOHC-motorn, fattas bara. Bilen på bild är en
Saturn SL, mer än så går nog inte att utläsa av bilderna. Utrustningsnivå - okänd
och motoralternativ - okänt samt årsmodell - okänt. Fast den är som förväntat i bra skick.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar