Omkring mitten av åttiotalet var
Mustang illa ute. Modellen var verkligen nere i diket ett tag. Försäljningen
sjönk som en sten och marknaden för pony cars syntes försvinna. Till årsmodell
1987 så satsade Ford därför på en välbehövlig ansiktslyftning och förnyelse. Bilen
fick ett modernare utseende som följde Fords vid den tidens gällande aero-design.
Antalet varianter ensades ned till två, LX och GT, och antalet motoralternativ
blev två även de, en bränsleinsprutad radfyra på 2,3 liter (90 hk) eller en V8:a
på 4,9 liter (225 hk). Men hur långt räckte den uppryckning egentligen?
Så här sett i backspegeln kan ju
jag tycka att inte var det så mycket till pony car som det resulterade i. Utseendet
på Mustang under åren 1987 till 1993 tycker jag är det mest tveksamma designen
hittills. Mustang från de åren ser ju nästan ut som en Ford Escort. För att
inte tala om den tveksamma prestandan. Som standardmotor ersattes V6:orna med radfyran
på 2,3 liter på 90 hk - det ser ju ut som specifikationen på en samtida
Volvomotor, typ B23. Enda ljuset i det kompakta mörkret var den förhållandevisa
moderna V8:an på över 200 kusar.
Ford Mustang LX [årsmodell: 1979 – 1993, tredje
generationen], pony car.
LX var den hopplösa instegsnivån.
|
Ford övervägde allvarligt nedläggning
eller att helt lämna pony car-konceptet (sportig, billig och snygg bil med
bakhjulsdrift och V8:or) och istället bygga vidare på en plattform från Mazda(!).
Detta kunde förstås inte accepteras av kunderna, ramaskri och brevstorm följde
(detta var ju före Internet). På något sätt så togs sig försäljningssiffrorna
en aning och 1989 tog Ford beslutet efter att ha velat ett bra tag att fortsätta
med Mustang som pony car. Ford gav Mustang en till chans. Tur var väl det för
idag blomstrar den trevliga nya retrofuturistiska Ford Mustang som aldrig förr.
Akterpartiet på en Ford Escort LX från samma tid. Ganska lika . . . |
Skälet till att den tredje
generationens Mustang producerades under så lång tid var vändningen 1989 och att
Ford då behövde mer tid för att konstruera en helt ny Mustang-modell istället
för att bygga en Mazda. Mazda-plattformen resulterade senare i Ford Probe - om
nu någon minns den . . .
Bilen på bild är en LX hatchback
och är den billigaste versionen. Mest troligt finns den trista fyrcylindriga
motorn under huven. Men vad gör väl det så bilen är i mycket bra brukskick. Utmärkt.
Det är riktigt roligt att se en riktig snikversion i så här bra skick, annars
brukar de bara rosta bort och försvinna eftersom värdet på en lågutrustad
snikversion av Mustang är ju nästan lika med noll.
Låt oss titta på hur just
LX-modellen marknadsförs i samtida bilbroschyrer för Ford Mustang:
(Upphovsrätten tillhör Ford)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar