Oldsmobile hade börjat få det
kämpigt i början av nittiotalet. Vikande försäljningssiffror och ett tveksamt
modellutbud. Achieva var en rutinmässig och trist småbilsmodell byggd på samma
plattform som Buick Skylark och Pontiac Gran Am. Designens huvuddrag gjordes i
slutet av åttiotalet och harmonierade förvisso väl med de större modellerna
Eighty Eight och Ninety Eight, men designens bäst-före-datum hade nog passerats
då Achieva lanserades. Under produktionstiden så påbörjades arbetet med att göra
om Oldsmobile från ett typiskt nordamerikansk bilmärke helt inriktad mot den
interna marknaden till att bli en så kallad import-fighter. Märket skulle slåss
direkt mot de asiatiska bilmodellerna och nya modeller utvecklades. Achieva
fick förstås inte fortsatt förtroende utan förpassades in i glömskan eftersom
den representerade det gamla Oldsmobile. Alero ersatte Achieva.
Oldsmobile
Achieva S [årsmodell: 1992 - 1998, enda generationen], compact.
S var den basutrustade versionen.
|
De första modellåren så kom Achieva
i hela fyra versioner och som både kupé och sedan, men redan till modellåret
1995 hade luften gått ur och den kom i enbart i en utrustningsnivå, S, men
fortfarande fanns den i kupé- och sedanutförande. Bilen på bild ser fin ut. Utrustningsnivån
är S, men modellåret är synnerligen svårtippat. Den har original
aluminiumfälgar med den gamla Oldsmobile rocket loggan och en liten vinge där
bak. Under motorhuven mest troligt en rak yra på 2,3 liter och den avgav
sisådär 150 hk.
Nja, mycket mer än så finns det inte
att berätta om den här bilen. Låt oss titta i 1996 års bilbroschyr istället:
(upphovsrätten tillhör GM)
Svartvitt sober förstasida välkomnar läsaren. |
Murrig inredning. |
Oldsmobiles modelluppställ 1996. En brokiga skara av gammalt och nytt, snart skulle de flesta modellerna utrangeras. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar