Oldsmobiles 88 var den strävsamma
ständiga tvåan på Oldsmobiles modellsteg i nästan femtio år. Alltid snäppet
under den pråligare 98. Till slut degraderades toppmodellen 98:an ned till en
utrustningsvariant av 88:an för de sista två modellåren, men då var det goda
tiderna länge sedan förbi. 88:an och 98:an var typiska företrädare för den
nordamerikanska sedanen; stora och rymliga, försedd med komfortabel fjädring
och sexsitsig förstås, samt med växelspaken på rattstången. Uppgraderad efterhand med
framhjulsdrift och självbärande kaross, samt med förhållandevis moderna och
rationella motorer. Bilen på bild är en tidig årsmodell. Innan 1996 och fram
för allt innan logotypbytet 1997. Därför har bilen klassisk Oldsmobile-design
från slutet av åttiotalet och är prydd med Oldsmobiles vackra rocket-logga.
Oldsmobile var då fortfarande helt inriktat mot den inhemska nordamerikanska
marknaden och konkurrerade i premiumsegmentet över Ford, Dodge, Chevrolet och
Pontiac, men i samma liga som Buick, Mercury och Chrysler.
Oldsmobile Eighty Eight [årsmodell: 1992 - 1999,
tionde och sista generationen], full-size.
Bilen är från innan 1996 års facelift. Namnlös snikversion. |
Den typiske köparen var äldre och hade
ofta någon form av akademisk utbildning. Typisk tandläkarbil. Det här var
pappas bil och din äldre farbrors bil och kanske till och med din farfars bil. Min
pappa var inte tandläkare men han har kört Oldsmobile och min svärfar körde
alltid Oldsmobile. Problemet var att den inhemska marknaden förändrades. Konkurrensen
från importbilar från främst Asien var mördande och att konsumenterna föredrog
andra slags bilar som SUV och trucks. Oldsmobile, Mercury och Buick sargades
svårt av konkurrensen från Honda/Acura och Toyota/Lexus, BMW, Mercedes, Audi
och även från Volvo och Saab (de sistnämnda märkena tilltalar akademiker i Nordamerika).
Oldsmobile var mest illa ute och GM beslöt sig för att förändra Oldsmobile och
utveckla bilmärket till en import fighter. För att göra ett lång lidandets
berättelse kort - det gick inte och Oldsmobile lades ned 2004.
Bilen ovan är som redan nämnts
producerad före omdaningen av Oldsmobile. Den har fortfarande den
åttiotalsmässiga tvådelade fyrkantsgrillen som Oldsmobile använde på de flesta
av sina modeller. Rocket-loggan tronar längs fram. Den sista generationen 88:a
hade bara ett motoralternativ och i standardutförande hade den i början ett effektuttag
på 170 hk. Bilen är den namnlösa basversionen men 88:an kom också i Royal-utförande
och en sportigare version kallad LSS. Utrustningsnivån som kom att ersätta
98:an från och med modellåret 1997 hette Regency. Nu ska vi se hur 88:an gjordes om för att möta nya tider. Bilen på bilderna nedan är från 1997 eller senare. Ny front och ny logga.
Modellåret är 1997 eller senare. Den nya loggan sitter på plats. Grillen kom redan 1996. |
Där bak har inte mycket ändrats. Fortfarande har bilen en längsgående liten ljusramp. Ett bilmodeattribut som var högsta mode tio år tidigare. |
Solen gick ned för 88:an.
Oldsmobile höll liv i den så att modellen precis kunde fylla femtio år och då
komma ut i ett särskilt födelsedagsutförande. Sedan fick den stilla rulla ut i
kulisserna. . . . men glömd är den inte!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar