onsdag 15 augusti 2012

Olds 88 fortfarande med rocket-front



Oldsmobiles 88 var den strävsamma ständiga tvåan på Oldsmobiles modellsteg i nästan femtio år. Alltid snäppet under den pråligare 98. Till slut degraderades toppmodellen 98:an ned till en utrustningsvariant av 88:an för de sista två modellåren, men då var det goda tiderna länge sedan förbi. 88:an och 98:an var typiska företrädare för den nordamerikanska sedanen; stora och rymliga, försedd med komfortabel fjädring och sexsitsig förstås, samt med växelspaken på rattstången. Uppgraderad efterhand med framhjulsdrift och självbärande kaross, samt med förhållandevis moderna och rationella motorer. Bilen på bild är en tidig årsmodell. Innan 1996 och fram för allt innan logotypbytet 1997. Därför har bilen klassisk Oldsmobile-design från slutet av åttiotalet och är prydd med Oldsmobiles vackra rocket-logga. Oldsmobile var då fortfarande helt inriktat mot den inhemska nordamerikanska marknaden och konkurrerade i premiumsegmentet över Ford, Dodge, Chevrolet och Pontiac, men i samma liga som Buick, Mercury och Chrysler.
Oldsmobile Eighty Eight [årsmodell: 1992 - 1999, tionde och sista generationen], full-size.
Bilen är från innan 1996 års facelift. Namnlös snikversion.
Den typiske köparen var äldre och hade ofta någon form av akademisk utbildning. Typisk tandläkarbil. Det här var pappas bil och din äldre farbrors bil och kanske till och med din farfars bil. Min pappa var inte tandläkare men han har kört Oldsmobile och min svärfar körde alltid Oldsmobile. Problemet var att den inhemska marknaden förändrades. Konkurrensen från importbilar från främst Asien var mördande och att konsumenterna föredrog andra slags bilar som SUV och trucks. Oldsmobile, Mercury och Buick sargades svårt av konkurrensen från Honda/Acura och Toyota/Lexus, BMW, Mercedes, Audi och även från Volvo och Saab (de sistnämnda märkena tilltalar akademiker i Nordamerika). Oldsmobile var mest illa ute och GM beslöt sig för att förändra Oldsmobile och utveckla bilmärket till en import fighter. För att göra ett lång lidandets berättelse kort - det gick inte och Oldsmobile lades ned 2004.

Bilen ovan är som redan nämnts producerad före omdaningen av Oldsmobile. Den har fortfarande den åttiotalsmässiga tvådelade fyrkantsgrillen som Oldsmobile använde på de flesta av sina modeller. Rocket-loggan tronar längs fram. Den sista generationen 88:a hade bara ett motoralternativ och i standardutförande hade den i början ett effektuttag på 170 hk. Bilen är den namnlösa basversionen men 88:an kom också i Royal-utförande och en sportigare version kallad LSS. Utrustningsnivån som kom att ersätta 98:an från och med modellåret 1997 hette Regency.  Nu ska vi se hur 88:an gjordes om för att möta nya tider. Bilen på bilderna nedan är från 1997 eller senare. Ny front och ny logga.
Modellåret är 1997 eller senare. Den nya loggan sitter på plats. Grillen kom redan 1996.
Först ut i satsningen på att göra om Oldsmobile blev den helt nya bilmodellen Aurora som lanserades som 1994 års modell. Den positionerades först enbart med hjälp av sitt modellnamn Aurora och inte Oldsmobile. Flera nya modeller skulle komma, men det tog lite tid. Oldsmobile gav sina gamla modeller 98 och 88, och Cutlass-modellerna konstgjord andning under tiden. 1996 var det dags för en regelmässig facelift för 88:a och den fick en mer modern front som harmonierade bättre med formspråket från den nya Aurora. Men rocket-logga satt kvar, fast bara det modellåret. 1997 var Oldsmobile moget att ta till sig den nya loggan som baserades på den särskilda logga som togs fram för Aurora. Därefter kom i rask takt de nya modellerna Intrigue och Alero.
Där bak har inte mycket ändrats. Fortfarande har bilen en längsgående liten ljusramp.
Ett bilmodeattribut som var högsta mode tio år tidigare.

Solen gick ned för 88:an. Oldsmobile höll liv i den så att modellen precis kunde fylla femtio år och då komma ut i ett särskilt födelsedagsutförande. Sedan fick den stilla rulla ut i kulisserna.    . . .  men glömd är den inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar