De här bilarna sålde i stora
volymer och Oldsmobile sålde överhuvudtaget många bilar i under hela sjuttiotalet.
Oldsmobile stod i zenit. Cutlasserien sålde bra även långt in i åttiotalet
och avlöstes inte förrän 1998 av nya Intrigue, men då hade glansen flagnat för
länge sedan. Fast nu är det i slutet av sjuttiotalet och Oldsmobile lanserade
sina nya mindre Cutlass Supreme i god tid innan ödesåret 1979 som kom med
Ayatollor och en andra oljekris. De nordamerikanska biltillverkarna hade just
hämtat sig från den första oljekrisen, då de hade raskt tvingats minska bränsleförbrukningen,
strypa effekterna och skala ned storlekarna.1979 års oljekrisen fick inte samma
omedelbara effekt på motorer och bilstorlek, utan snarare tappade de
nordamerikanska tillverkarna nu ännu mer marknadsandelar till importbilarna. En
oönskad effekt som kom för att stanna. De mindre och kraftlösa motorerna kom också
för att stanna, i alla fall för en tid framöver.
Cutlass var en serie av bilmodeller
där Cutlass Supreme var den mest påkostade. Andra Cutlass modeller var till
exempel Cutlass Calais, Cutlass Cruiser och Cutlass Ciera. Även inom modellen Cutlass
Supreme fanns det stora variationer utseendemässigt. Både bakljus och front såg
olika ut beroende på karossform och utrustningsvariant. Finast var Cutlass
Supreme Brougham, och även en rad prestanda versioner togs fram exempelvis 442.
Billigast var Cutlass Supreme Sedan och bilen på bild är den versionen. Den har
de mer ursprungliga bakljusen från slutet av sjuttiotalet och en mer stramar
front med fyrkantigt formspråk jämfört med de dyrare varianterna. Bilen är av
1986 års modell.
Oldsmobile Cutlass Supreme Sedan[årsmodell: 1978
- 1987, fjärde generationen], mid-size.
En fyradörrars sedan utan krusiduller
- basversion. |
För snikversionen Cutlass Supreme
Sedan var standardmotorn en V6:a på 3,8 liter på synnerligen modesta 110 hk, en
sann produkt från tider av oljekriser. Fast som tillval fanns en V8:a på 5,0
liter, men som bara gav ifrån sig 165 hk, även den uppenbart oljekris anfäktad. Cutlass Supreme Sedan bjöd på sex sittplatser, växelspak på rattstången och bakhlulsdrift - klassiskt koncept för en nordamerikansk sedan.
Bilen på
bild har för länge sedan lämnat den muggiga tillvaron som negligerad bruksbil med
eftersatt underhåll och har nu mognat ut som välbevarad entusiastbil. Här finns
det inte mycket att klanka ned på. Den har de läckra super stock fälgarna på.
Det enda som förbryllar är att motorhuv och bagagelucka är mattfärgade. Matta karossdelar, det brukar ju uttrycka sportiga ambitioner och mer prestanda, men detta är ju den
matta snikversionen av Supreme Cutlass. Är det en ulv i fåra kläder, en
sleeper? . . . eller är det bara en form
av dekaltrimning? Det får vi inte veta.
Först tittar vi broschyren som innehåller hela Oldsmobiles line-up för modellåret 1986:
Det finns ett uppslag för Cutlass Supereme. Jo då, lilla bilden i mitten visar Cutlass Supreme Sedan och här kan man tydligt se att grillen är helt olika de finare varianterna. |
Det fanns också en liten tunn specialbroschyr för just Cutlass Supreme som gavs ut speciellt för Kanada.
Broschyren startar med snikversionerna för att sedan sälja uppåt . . . Se hur människorna i bakgrunden övar lerduveskytte med dubbel-trap. Numera en svensk paradgren. |
Påkostade Brougham. En luftfarkost av något slag finns gärna med då toppversionen ska visas upp. I detta fall en helikopter. |
Den smäckra kupén i Brougham utförande. Prålig. |
Rökarversionerna på en sida. Inga sexsitsare här inte. Växelspaken på golvet ska det vara. |
Generöst med tillval, precis som det ska vara. |
Diger utrustningslista. |
Detr kom också ut tjockare broschyrer som täckte in alla mid-size Cutlass-modellerna och där fanns ju Cutlass Supreme också med förstås.
På omslaget får Cutlass Supreme trängas med sina kusinmodeller. |
Snikversionerna får generöst dela uppslag med prestandaversionerna, fint sällskap. |
Vad ska man säga? typisk nordamerikansk bilinteriör. |
På slutet lite om all utrustning. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar