Dynasty är frukten av den down-sizing som Chrysler gjorde i mitten av åttiotalet. Toppmodellen New Yorker delade upp sig i en stor full-size kallad Fifth Avenue och i en mindre New Yorker modell baserad på en modern plattform (framhjulsdrift), samt också en modell döpt till Imperial. Dynasty var budgetmodellen på denna nya plattform och hette Dodge i USA, i Kanada fick den heta Chrysler. Ibland blir det lite dribbel med varumärkena för att passa olika marknader. Dynasty har åttiotalets fyrkantiga design och om man kisar (kraftfullt) med ögona så ser den nästa ut som en hederlig Volvo 740 från 1985. Den rena fyrkantsdesignen var dock att betrakta som omodern när bilen lanserades, och den åldrades fort under produktionstiden.
Chrysler Dynasty LE [årsmodell: 1988 - 1993,
enda generationen], mid-size.
LE var en högre utrustningsvariant.
|
Chrysler försökte spinna på temat
konservativ, värdebeständig, ombonad och amerikansk, men det höll inte i
längden mot konkurrenternas mer moderna utseende, som till exempel den tidens
Ford Taurus (första och andra generationen). Dynasty hade en rak fyra för
basmodellen, men bilen på bild har utrustningsnivån LE och då vankas det
minsann en V6:a, antingen på 3,0 eller från 1990 3,2 liter på 141 hk respektive
147 hk.
Bilen ger lite av ett blandat
intryck och får väl ändock anses vara i godtagbart bruksskick. Lite avskavd i
hörnen, någon liten buckla, en hjulsida har tappat cenrumlocket, bakhjulen har
fortfarande vita ringar på yttersidorna, men inte fram, och lite ytrost. Bra
så. Om man vid åttitotalets övergång till nittiotalet kände att man inte var en
trendsetter inom bildesign utan ville bara ha en billig bruksbil torde nog
Dynasty har varit ett bra val.
Till sist lite
marknadsföringsmaterial:
(Upphovsrätten tillhör Chrysler.)
Från en bilbroschyr |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar