Det fanns en tid då bilar av typen personal
luxury car fann sina köpare i försvarbara mängder. En biltyp som var en lätt
prestanda orienterad individualistisk stor kupé i ett mer påkostat utförande.
Förutom Thunderbird är Buick Riviera, Oldsmobile Toronado och Mercury Cougar
goda exempel på det. I början av nittiotalet var dock de goda åren över. De
köpstarka kunderna köpte hellre SUV:ar eller andra slags bilar. En efter en av dessa klassiska modeller upphörde att tillverkas under nittiotalet. Thunderbird höll ut länge och sålde inte så dåligt, ofta över 100 000 bilar per år.
Bilen på bild är
av årsmodell 1994 eller 1995 eftersom den har fått sig en ansiktslyftning. Inför
modellåret 1996 städades fronten upp lite. Det hjälpte föga, 1997 blev den
sista årsmodellen. Därefter fick modellnamnet ligga till sig och bilmodellen
återuppstod som årsmodell 2002 och då i en trevlig retrofuturistisk design
betydligt mer troget originalet från femtiotalet. Den sålde tyvärr inte heller
något vidare och Thunderbird gick i graven 2005.
Ford Thunderbird LX [årsmodell 1989 – 1997, tionde
generationen], personal luxury car.
LX var basversionen.
|
Bilen på bild är en LX och
standardmotorn är då en 3,8 liters V6:a som gav ifrån sig 140 hk. 0 - 100 km/h klarades
av på drygt 11 sekunder. Ja, vad ska man säga om det? Fort gick det i alla fall
inte. Istället får vi glädja oss åt bilens fina skick. Någon liten repa i
hörnen förstås, men annars så ser den blank och fin ut. Den är också påkostad
tillvalet med aluminiumfälgar och radioantennen sitter stadigt förankrad på
högra framskärmen för bästa mottagning. Sammantaget en trevlig bil att titta på.
För den något mer glasglade fanns det en högre utrustningsnivå, SC, som kom med
en turboladdad V8:a på 230 hk. Thunderbird var bakhjulsdriven.
Vi tar oss en titt i 1994 års
broschyr modellåret då Thunderbird fick sig en liten facelift och då den nya
V8:a lanserades.
(Upphovsrätten
ägs av Ford)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar