GM har gjort små bilar också, en
del riktigt små. Geo var ett bilmärke sprunget ur Chevrolet som producerade
småbilar under några år under nittiotalet. Ointressanta bilar, med en
ointressant historia, men dess historia måste berättas ändå. I mitten av
åttiotalet så var småbilar ett segment i tillväxt, och GM beslöt sig för att
satsa på ett eget varumärke för dessa småbilar - Geo. GM:s småbilar vid den
tiden, och för all del senare, var alltid i samarbete med någon japansk
tillverkare. Innan Geo-emblemet dök upp var det vanligtvis Chevrolet som fick
låna ut sitt varumärke till dessa småbilar, någon enstaka gång blev det
Pontiac.
Geo Metro är ett samarbete med Suzuki
och är en lät maskerad variant av Suzuki Swift, ibland kallad Cultus och en rad
andra modellnamn, beroende på marknad. Geo Metro tillverkades i Ontario, Kanada
för den nordamerikanska marknaden. Vinden vände och konsumenterna tappade
intresset för dessa småbilar och Geo lades ned redan 1997. Andra modeller var
Prizm (i samarbete med Toyota), Spectrum (Isuzu), Storm (Isuzu), Tracker
(Suzuki). GM verkar ha lagt sig i säng med nästan alla japanska tillverkare . .
. och kanske just alla dessa samarbeten
och rebranding är det som är intressant med detta bilmärke.
|
Geo Metro Base [årsmodell: 1989 – 1994, andra
generationen], subcompact.
Base var den billigaste
versionen. |
Bilen
på bild har överlevt hittills. Jag kan tänka mig att dessa bilar är inte bilar
som lätt hittar till bevarande bilentusiaster. Detta är slit-och-släng bruksbilar.
Eftersom bilen är basutrustad så finns det en liten trecylindrig rackare till
motor på så där en 70 hk, kanske. Den är av 1992 års modell eller senare, men
mer precist än så blir det inte. Bilen är dock vid god vigör. Blank och fin i
lacken. Några nedslag finns dock: lite rost kring hjulhusen och främre stötfångaren
börjar hänga lite. Det gör ingenting, glädjen att få se en så här pass fin Geo
Metro överglänser allt. Detta är en rar liten ärta.
En bild från flydda tider då Geo frodades som bilmärke:
(Upphovsrätten tillhör GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar