Detta blev den sista traditionella amerikanska
lyxbilssedanen som producerades. Den påminner om en Texasbo i rutiga byxor med
vid hatt jämfört med sina samtida slätstrukna importerade lyxbilar som Lexus,
Acura och Mercedes-Benz. Traditionell i den meningen att den var uppbyggd efter
det tekniskt välbeprövade konceptet separat ram och separat kaross, bakhjulsdriven
och med en stor fet V8:a fram. Redan 1996 övergav GM detta koncept och Chrysler
gjorde det tidigare än så. Teknikkonservativa Ford-koncernen framhärdade envist
att producera amerikanska sedaner på detta vis ända till 2011 och dessutom med hela
tre modeller, Lincoln Town Car, Ford Crown Victoria och Mercury Grand Marquis. Tydligen
fanns det kunder och uppenbarligen gjorde man vinst på detta segment. Det som
till sist direkt gjorde att dessa anakronismer till bilar slutade att
tillverkas var inte så mycket att kundbasen tynade bort utan nya
trafiksäkerhetsbestämmelser. Den amerikanska regeringen krävde att
antisladdsystem (förkortas ofta ESC, ESP eller DSC) skulle installeras och Ford
valde att inte göra det på den föråldrade tekniska plattformen som de tre
modellerna byggdes på. I alla fall skyllde Ford på det. Den 29:e augusti 2011
rullade den sista Lincoln Town Car av bandet - en epok var över.
Bilen på bild är av 2003 års modell
eftersom den har det modellårets nya utseende och att utrustningsnivån är Cartier.
Årsmodell 2003 var nämligen den sista årsmodell som hade denna prestigeladdade
utrustningsnivå. Efter 2003 så ändrades knappt utseendet på bilmodellen. Den
här bilen är från början fulladdad med allt man kan önska sig och lite till när
det gäller lyx och komfort. Den kom med en V8:a på 4,6 liter som hade en effekt
på 238 hk. Det är ingen racerbil, utan fokus ligger på värdigt framskridande.
Lincoln Town Car Cartier Series [årsmodell: 1998
- 2011, tredje generationen], full-size.
Cartier var den mest
topputrustade varianten, extra allt. |
Det som kanske är mest
iögonfallande och dessutom ser mest föråldrat ut är det halva vinyltaket. Ett
tillbehör från en svunnen tid. Amerikanska bilar från tidigare decennier erbjöd
kvarts, halvt eller helt vinyltak eller inklätt med cabriolettyg, vilket är
kanske ännu mer anmärkningsvärt. Det halva vinyltaket på den här bilen ska likna
den gamla karossformen Town Car som
var en sedan som var täckt baktill, men öppen för förararen och det passar ju
bra på den här modellen som fått sitt namn efter just den karossen. År 2003 var
det inte många modeller som kunde få vinyltak. Jag tror faktiskt att det var
bara de tre modellerna nämnda ovan som erbjöd det under 00-talet.
Bilen har också mycket rikligt med
krom. En bred vacker krombåge som avslutar vinyltaket, krom på skärmkanterna,
krom i grill och ännu mer krom runt om. Huvornamentet i form av Lincolns
logotyp kom också till heders igen till årsmodell 2003. Snyggt och prydligt.
Bilen är i strålande skick, välputsad och glänsande. Hoppas bara nu att ägaren fortsätter
att ta väl hand om den.
Avslutningsvis en titt i 2006 års
broschyr.
(Upphovsrätten
tillhör Ford)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar