måndag 20 augusti 2012

Vinglös Pontiac Firebird Trans Am GTA



Juvelen i Firebird-kronan var Trans Am. Trans Am är ju en legendarisk versionsbeteckning och själva namnet Trans Am kommer från Trans American Sedan Championship. Det är en förstås en biltävling. Trans Am dök upp redan i första generationen som ett prestandapaket som kunde köpas till. Till nästa generation blev det en egen version som snabbt blev populär och välkänd. Trans Am blev till ett begrepp. Naturligtvis fortsatte Pontiac med Trans Am även för den tredje generationen. Fattas bara, men de kunde förstås inte låta bli att pilla lite och lade till förkortningen GTA så att det skulle bli ännu bättre. Vad står då GTA för? Jo, Gran Turismo Americano, lite italienskt klingande så där. Stiligt. Blev det bättre - njae . . .  Dock blev det lite för långt och så småningom trillade GTA bort, men Trans Am bestod ända in i det sista, till 2002 då Firebird upphörde som bilmodell. Pontiac lades nesligt ned som bilmärke år 2010.

Bilen på bild är förstås en Trans Am GTA. GTA kom till modellåret 1987 och den vanligaste motorn under huven är då en 5,7 liters V8:a på 225 hk, i alla fall till en början. Firebird kom med många olika motorer och varianter. Det är nästan omöjligt att veta vad som finns där ruvande under huven. Till det kom ett otal prestandapaket och trimningar på eftermarknaden för att säkra körglädjen. En sak är dock säker, är det en Trans Am så finns det slagvolym.
Pontiac Firebird Trans Am GTA[årsmodell: 1982 - 1992, tredje generationen], sports car.
Trans Am GTA var toppversionen.
Bilen har inte 1991 års facelift varför den är av årsmodell 1987 - 1990. Närmare än så törs jag inte gissa. Det som dock förbryllar mig är två saker: avsaknaden av bakvinge och fälgarna. De flesta Trans Am som jag har sett, kanske alla, har alltid en sportig bakvinge för att förhöja intrycket. Det har inte den här bilen. Det är bra underligt att den inte har en vinge. Kanske man kunde välja bort det? Den har inte heller de speciella GTA-fälgarna av någon anledning. De ser inte ens ut att vara Pontiac-fälgar.

Bilen är nog inte en bruksbil längre. Den ser lite för välvårdad ut för det. Fast skicket är en bit från utställningsskick. Den ser fin ut på håll, men rosten kommer bubblande längs kanterna. Tyvärr. Fin inredning och läderklädda säten i ljust skinn. Mycket trevligt. Jag såg då ägaren låste framdörren och lufsade iväg nedför gatan, kliande sig i huvudet. Han verkar lite disträ för passagerardörren är inte stängd. Den var öppen. En Trans Am GTA måste man alltid låsa och haspa ordentligt så att ingen lånar den tillfälligt för en så kallad joy ride. Aja-baja!

Inlägget avslutas med lite marknadsföringsmaterial:
(upphovsrätten tillhör Pontiac)


Lanseringsannons för Trans Am GTA.
"5,7 dundrande liter . . ." - bra slogan.

Ur en bilbroschyr. Jajamensan, bilbroschyrernas favorit bakgrund finns där.
En luftfarkost! I detta fall ett jetplan som ser ut som en F-100 SuperSabre.
(Ett amerikanskt jaktflygplan som var modernt en så där 20 år tidigare.)

Snygg skyline i bakgrunden, men plötsligt till höger finns där en stor industriell gasfackla . . .

Födelsedagskalas! Garanterat ballong- och clownfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar