måndag 30 april 2012

Buick Park Avenue med fyra fel


Buick Park Avenue [årsmodell: årsmodell: 1997 – 2005, andra och sista generationen], klass: full-size.
Finn-fem-fel är ju ett vanligt tidsfördriv i tidningar, för den här bilen gäller finn-fyra-fel. Det finns två fel på varje sida. Ja, det är hjulen, eller rättare sagt fälgarna. Det sitter ju Chevrolet-fälgar på en prestigeladdad Buick, och dessutom toppmodellen Park Avenue. Man blir ju lite tagen . . . Det ser inte bra ut, säkert praktiskt och ägaren kanske fick dem billigt, eller de kanske låg där överblivna i garaget. De gör säkert god nytta på Buicken, men ändå, det måste ju vara någon måtta. Park Avenue kom förstås med aluminiumfälgar som standard och mycket annat var standard också efter som detta var den mest påkostade modellen.


Park Avenue är bland annat en gata på Manhattan i New York. Hos Buick så användes namnet först för ett extra utrustningspaket till den dåvarande toppmodellen Buick Electra och till sist befordrades den till att bli en egen modell. Det varade ett tag, men den ersattes senare av den mer moderna Buick Lucerne. Modernare och kanske mer internationellt gångbart modellnamn samt betydligt modernare linjer. Park Avenue var Buicks sista bilmodell som såg ut som en klassisk amerikansk full-size sedan. Designad med stor motorhuv, rymlig kupé och stort bagageutrymme. Helst med V8:a, med det hade inte Park Avenue. Där fick man allt nöja sig med en V6:a på 3,8 liter med resonliga 205 hk. Marknaden för dessa stora amerikanare hade varit krympande länge och kunderna köpte hellre bilar som såg mer moderna ut. Stora klassiska sedaner var inte längre lika konkurrenskraftiga. Det var bara Ford som fortsatte att uthärda med modeller i det segmentet.
Ett av fyra fel med den här bilen.
Bilkännare vet ju att Buicks toppmodell länge hade fyra vent ports på sidorna och övriga modeller tre. Park Avenue hade inga, till en början, först med årsmodell 1994 så fick den sina vent ports. Istället fick den fina motorhuvsprydnaden med de tre Buick-sköldarna stryka på foten. Det var ju lite surt. Park Avenue var faktiskt den sista modellen som pryddes med denna eleganta motorhuvsprydnad. Prestanda versionen av Park Avenue kallad Ultra hade dock vent ports hela tiden. Den var turbomatad och måste nog betraktas lite av en s k sleeper. 



Bilen på bilderna har lite skavanker och rosten har börjat titta fram, speciellt på bakskärmarnas kanter. Det börjar slutta utför och inte hjälper Cheva-fälgarna upp det samlade intrycket heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar