Buick Park Avenue [årsmodell: årsmodell: 1997 – 2005, andra och sista generationen], klass: full-size. |
Finn-fem-fel
är ju ett vanligt tidsfördriv i tidningar, för den här bilen gäller
finn-fyra-fel. Det finns två fel på varje sida. Ja, det är hjulen, eller
rättare sagt fälgarna. Det sitter ju Chevrolet-fälgar på en prestigeladdad
Buick, och dessutom toppmodellen Park Avenue. Man blir ju lite tagen . . . Det
ser inte bra ut, säkert praktiskt och ägaren kanske fick dem billigt, eller de
kanske låg där överblivna i garaget. De gör säkert god nytta på Buicken, men
ändå, det måste ju vara någon måtta. Park Avenue kom förstås med
aluminiumfälgar som standard och mycket annat var standard också efter som
detta var den mest påkostade modellen.
Park
Avenue är bland annat en gata på Manhattan i New York. Hos Buick så användes
namnet först för ett extra utrustningspaket till den dåvarande toppmodellen
Buick Electra och till sist befordrades den till att bli en egen modell. Det varade ett tag, men den
ersattes senare av den mer moderna Buick Lucerne. Modernare och kanske mer internationellt gångbart modellnamn samt betydligt modernare linjer. Park Avenue var Buicks sista
bilmodell som såg ut som en klassisk amerikansk full-size sedan. Designad med
stor motorhuv, rymlig kupé och stort bagageutrymme. Helst med V8:a, med det
hade inte Park Avenue. Där fick man allt nöja sig med en V6:a på 3,8 liter med resonliga
205 hk. Marknaden för dessa stora amerikanare hade varit krympande länge och
kunderna köpte hellre bilar som såg mer moderna ut. Stora klassiska sedaner var inte längre lika konkurrenskraftiga. Det var bara Ford som
fortsatte att uthärda med modeller i det segmentet.
Ett av fyra fel med den här bilen. |
Bilkännare
vet ju att Buicks toppmodell länge hade fyra vent ports på sidorna och övriga modeller tre. Park Avenue hade
inga, till en början, först med årsmodell 1994 så fick den sina vent ports. Istället fick den fina
motorhuvsprydnaden med de tre Buick-sköldarna stryka på foten. Det var ju lite
surt. Park Avenue var faktiskt den sista modellen som pryddes med denna
eleganta motorhuvsprydnad. Prestanda versionen av Park Avenue kallad Ultra hade
dock vent ports hela tiden. Den var turbomatad och måste nog betraktas lite av en s k sleeper.
Bilen
på bilderna har lite skavanker och rosten har börjat titta fram, speciellt på
bakskärmarnas kanter. Det börjar slutta utför och inte hjälper Cheva-fälgarna
upp det samlade intrycket heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar