|
Registreringsskylten må vara liten sliten och kanske ägaren själv, men inte bilen. |
Oldsmobile
Intrigue [årsmodell: 1998 – 2002, enda
generationen] klass: mid-size sedan.
Gubbar i keps ska man inte förakta. Det här vackra
exemplaret av Oldsmobile Intrigue har jag sett då och då på besök i
grannskapet. Den körs av en äldre man och bredvid sitter hans fru. Båda har
definitivt passerat pensionsåldern, även om vi räknar in kommande förhöjd
pensionsålder, typ sjuttio någonting. Har ni tänkt på att det är ju dessa män
som försörjer oss med blivande entusiastbilar och lotsar fordonet igenom de svåra
åren. Från det bilen är så där tio och vidare genom tonåren, då underhållet
gärna blir eftersatt, in i tjugofem eller trettio års åldern då det på grund av
hög ägarålder är dags att låta en entusiast ta över och vårda fordonet vidare in i
en ljusnande framtid. Dessa kepsförsedda män som fostrats att ta vara på och
vårda en investering är vi alla skyldiga ett stort tack.
|
Ordentligt uppmärkt med "Oldsmobile" där bak. |
Mannen i keps som äger bilen ska också tackas för
sin enorma kundlojalitet. Han var en av för få gamla trogna kunder som valde
att följa med i Oldsmobiles omdaning från klassisk nordamerikanskt premiummärke till ett mer modernt och konkurrenskraftigt alternativ till importbilar.
Det var ju inte direkt kepsbärarna som köpte asiatiskt eller europeiskt utan
jag kan våga min egen keps att ägarens föregående bil var en Oldsmobile CutlassSupreme eller möjligen en Oldsmobile 88:a. Undra hur han upplevde skillnaden?
Vad blev bättre? Det får vi inte veta. Han har ju dock valt att behålla sin
Intrigue så det säger ju i alla fall något om kundnöjdheten. Oldmobile
misslyckades med sin omdaning och lades ned 2004. Den första modellen som
avvecklades i samband med nedläggningen var faktiskt Intrigue.
|
Observera de nätta små centrumlocken som skyddar vinterhjulens plåtfälgar. Dessa lock passar också sommarhjulens original alufälgar. |
Bilen torde vara basversionen, men är i härligt
glänsande skick, som tagen direkt ur försäljningsbroschyren. Om man tittar på
bilen baksida så är den uppmärkt med bokstäverna ”Oldsmobile”, det gjordes inte
med de första årsmodellerna och dessutom är storleken på bokstäverna
förhållandevis stora vilket gör att jag drar slutsatsen att detta är en sen
årsmodell, kanske till och med efter 2000 då det meddelades att Oldsmobile
skulle läggas ned senast år 2004. Snacka om kundlojalitet eller möjligen samlarbegär.
Basversionen fick en ny och modern V6:a som standardmotor till årsmodell 2000
och den var på 3,5 liter
på 215 hk samt levererade ett härligt vrid på 317 Nm. Tror tusan att gubben
håller fast i bilen . . .
Lockande tidningsannons:
|
Upphovsrätten tillhör GM. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar