Emblemet på framskärmen ligger risigt till. Lossnar snart. |
Pontiac Grand Prix GT kupé [årsmodell 1988 –
1996, femte generationen sedan 1962] klass: mid-size.
Det här är en bil med
sorgligt fransiga framskärmar och dimljuset på sned. Långt gångna rostangrepp,
bilen rostar bort framför våra ögon. Det har gått lite för långt för rosten har
angripit vitala delar som trösklar. Det är svårt att tro att den här bilen kommer
att överleva och bli en framtida entusiast bil, snarare väntar avställning och
så småningom bortforsling. Tråkigt. Vi får muntra upp oss med att den är hel-
och nedlackad i sportigt röd färg och har fälgar i samma fina röda nyans. En
färg som skonsamt mildrar effekterna av
rost och roststrimmor. Väl vald färg så här i retroperspektiv, får man väl säga.
En titt inne i cockpit avslöjar att där sitter fastskruvat speciella
sportstolar, mest troligt eftermarknadsutrustning.
Nej, det är inte en extrem uppförsbacke, det är fotografen som försökt göra bilden mer expressiv . . . |
Emblemet på
framskärmarnas sidor skvallrar om att det ska finnas en rapp motor under huven.
Texten på emblemet lyder: ”24 VALVE V6”.
En djupare undersökning pekar på att där finns en 3,4 liters V6:a med
dubbla överliggande kamaxlar och 24 stycken glatt vippande ventiler, allt detta
presterade 210 hk vid 5.500 varv (sjönk till 200 hk om köparen var bekväm och
valde automatlåda) och vridmomentet var på 291 Nm vid 4.000 varv. Det duger
allt att gasa med. Själv kan jag vittna om att det bullrar bra om bilen då den
susar omkring i trafiken så avgassystemet behöver också tätas en smula.
Det är glädjande att kunna konstatera att bilen på bilden
svarar upp mot Grand Prix ursprungliga arv som sportig och prestandaorienterad.
De första generationerna av Grand Prix var verkligen full-size, men efter hand så krymptes modellen ned till ett mer
behändigt mid-size format. Grand Prix
hann komma ut i en sjätte och en sjunde generation innan den lades ned 2008.
Bilmärket Pontiac lades ned 2010.
Den femte generationen kom i lite olika utförande
utseendemässigt sett beroende på version under den relativt långa
produktionscykeln och det gör att man får vara lite försiktig när man gissar
vilken årsmodell bilen är. Den raska 3,4 liters V6:an kom med 1991 års modell och
bilen på bilderna har inte den ansiktslyftning som kom 1994 så spannet på
möjligt modellår är 1991 till 1993. Mer precist än så törs jag inte gissa.
Som sagt vad, Grand Prix kom i olika utseenden. Här är en
tidig modell och här har vi en med ljusramp.
Vi avrundar inlägget med en tidningsannons från 1991:
(upphovsrätten ägs av GM)
Det är ju onekligen lite ironiskt att ordet rost används i reklamen. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar