Där står den, en Trans Am, i det skarpa morgonljuset. |
Pontiac Firebird Trans Am [årsmodell: 1982 – 1992, tredje generationen sedan
1967], klass: muscle car.
Ibland är det så att vissa bilar
inte borde få förändras alls, de borde istället stoppas in i en tidskapsel och
bevaras för oändligheten. Den här bilen är en sådan bil. Vilket fullständigt
underbart patinerat skick. Sliten och nött, ungefär på samma sätt som klippor
slipas av vatten, vind och sol. Lacken är sliten, klädseln är trådsliten, allt är
förslitet. Vackra roststrimmor och rostrosor, till och med rosthålen är vackra
. . . kanske inte, där gick jag lite för långt. Nåja, bilen är faktiskt lite
speciell och det måste vara en speciell ägare som lyckas hålla den rullande i
detta skick.
Trans Am var högprestanda versionen
av Firebird. Tyvärr gjordes konstruktionen av den tredje generationens strax
efter den andra oljekrisen 1979 varför de första årsmodellernas motorer kanske
inte riktigt kännetecknas av effekt och vridmoment, men istället med snålare
bränsleförbrukning. Bilen på bilderna är från några år in i produktionscykeln,
gissningsvis årsmodell 1983 eller 1984 av fälgarna att döma. Den har inte 1985
års ansiktslyftning. Då i mitten av åttiotalet hade det börjat repa sig en
smula och Trans Am kom i standardutförande med en V8:a på 5,0 liter , på antingen
150 hk eller möjligen på 190 hk. Det fanns överhuvudtaget många olika
motorvarianter för Firebird, hela nio stycken, och effekten kunde också variera
mellan årsmodellerna. Dessutom fanns det olika spännande paket som kunde
beställas vid köpet, paket med mer komfort, mer flärd eller än mer prestanda.
Efter köpet öppnade sig hela eftermarknadens utbud men ännu mer möjligheter att
få ut det mesta ur sin Firebird Trans Am.
Titta gärna på flera Firebirds - de hittar du här!.
Titta gärna på flera Firebirds - de hittar du här!.
Låt oss fly in i
försäljningsbroschyrens löftesrika värld. Härlig åttiotalskänsla i dessa
bilder.
En bilfront med attityd. |
Vattenplanande Trans AM, tål väta. |
Garanterad brudmagnet. |
Även snikversionen fick lite reklamtext i slutet. Motorn var på 2,5 liter och med fyra sprakande cylindrar. |
Stora bilden visar de läckra Recardo-stolarna som alla ville ha, men de var extra utrustning minsann, lilla bild 6 visar standardstolarna. Instrumenten ger gedigen cockpitkänsla - klart starta. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar