Direkt uppmaning: snälla, centrera registreringsskylten och häng den rak. |
Oldsmobile Ninety Eight Regency Brougham [årsmodell: 1985 – 1990, tionde generationen, sedan
1940], klass: full-size.
Här står parkerad en praktfull bil,
Oldsmobiles absoluta toppmodell i slutet av åttiotalet, den prestigeladdade 98
Regency Brougham. Namnet är ju så långt så att man måste ta ett andetag mitt i
för att kunna uttala det. Välutrustad för sin tid men det var länge sedan
nu och det måste lite motvilligt medges att det mesta av prakten tycks ha försvunnit. De bakre
kromade stötfångarna är sorgligt genomrostade, och det finns rost både här och
där. Rikligt med bucklor och skeva lister. Radioantennen ser ut att ha fastnat
på halvstång. Å andra sidan är lacken fortfarande blänkande och original
hjulsidorna ser ut att vara intakta och sitta fast där de ska. Sammantaget får
omdömet bli tvivelaktigt bruksskick, men komplett renoveringsobjekt . . . fast
det är nog för tidigt att tala om renoveringsobjekt för dessa årgångar. Det
vore dock kul om den kunde bevaras.
I mitten av åttiotalet var
Oldsmobile fortfarande vitalt och sålde mycket bra. De kom in som god tvåa efter
Chevrolet i försäljningstoppen 1985 med 1.165.649 bilar sålda totalt. I slutet
av åttiotalet hade den siffran halveras och det började slutta utför. Den
tionde generationen var den första som var framhjulsdriven och omfånget var
nedbantat jämfört med tidigare generationer. Det trista var att det inte längre
erbjöds några V8:or, bara en samling småtrötta V6:or, bensinare eller rykande
diesel.
Bilen på bilden är av senare årsmodell,
1989 eller 1990 och det är strålkastarna och grillen som indikerar det. Standardmotorn
för de årsmodellerna var en V6:a på 3,8 liter som var på så där cirka 160 hk.
Vi måste bara titta lite i
försäljningsbroschyren:
(upphovsrätten tillhör GM)
Det bästa Oldsmobile kunde erbjuda. |
Bilinteriörerna var mer onekligen mer ombonade på åttiotalet, salongs- och nästan bordellkänsla. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar