Vad är detta? hål i huven, hål i huvudet . . . |
Chevrolet Lumina Euro 3.1 [årsmodell: 1990 – 1994, första generationen]
klass: mid-size.
Låt oss sakligt konstatera att det
skett håltagning i motorhuvens främre högra del. Notera också två små hål under
den rektangulära öppningen. Detta hål väcker en flod av frågor och undringar
hos mig, förutom att jag tar mig för pannan. Det är ju inte direkt ett ramair
hood scoop som suttit där. Vad kan ha suttit monterat där? Vad händer då det
regnar? Vad händer då det snöar? Varför är det inte övertäckt? Motorvärmaruttag?
Förbryllande i allra högsta grad. Inte minst rosten har fått en chans att bilda
ett bra brohuvud där i huven. Annars finns det mer normala rostangrepp runt
kanter och lister. Om vi bortser från detta mystiska hål så ser bilen ut att
vara i ett rimligt bruksskick. Lacken är faktiskt i relativt gott skick under
smutsen, ofta kan man se klarlackssläpp och matthet på denna generations
lacker, men inte här. Mitt i kylargrillen tronar Chevrolets emblem accentuerat
med en röd vacker linje, samma linje är genomgående längs sidolisterna och den
fortsätter runt bilens bakparti. Backljusen är integrerade i en ljusramp.
Prydligt, om det inte vore för det där hålet.
Bilen har utrustningsversionen
Euro. Spännande. I Nordamerika är ett vanligt trick att förfina sina produkter
med tillnamnet europeiskt och även Chevrolet tycks ha fallit för det den här
gången. Euro innebar att Chevrolet försökte göra den mer europeisk genom att
styva upp fjädringen, installera enskilda stolar fram, s k bucket seats och
placera en konsol mellan dem med växelspaken mitt i. Fattas bara gula blinkers så hade den varit helt europeisk enligt amerikanarna. Dessutom laddade Chevrolet på med
fler instrument, förutom de vanliga, även varvräknare och oljetrycksmätare
(precis som i gamla Mercor). Det fanns även bromsskivor runt om och större hjul, 16” med aluminiumfälgar (syns
på bilderna och de är välskötta). Andra för den nordamerikanska marknaden
oundgängliga prylar som bilen utrustades med var luftkonditionering, bagageluckeöppning inifrån kupén,
el-hissar för fönstren och förstås, farthållare.
Silvrig med kontrasterande rött, svarta linjer, genomtänkt och snyggt. |
Lumina var då den kom en ny klass av
bilmodell för Chevrolet och var ett svar på Fords framgångar med Ford Taurus. Men det gick
väl si så där för den första generationen fick en kort livscykel, produktionen
stoppades redan 1994 och det laddades om för den andra generationen, efter det
var Luminas saga all. Det kan ju bland
annat ha berott på att Chevrolet också sålde en van med samma namn Chevrolet
Lumina APV. Förvirrande och så här i efterhand inte alls lyckat, snudd på
klantigt.
På sidan av framskärmarna hittas emblemet med texten ”Euro 3.1” vilket antyder något om
motorn under den lätt sargade huven. Där finnes en V6:a på 3,1 liter som gav
blygsamma 140 hk. Till motorn fastbultades en automatlåda med tre växlar i
framåtriktningen. Beprövat, ja, - high-tech, nej, inte ens för drygt tjugo år sedan.
Jag har lite svårt att släppa det
där hålet. Det är ju inte ens snyggt gjort . . .
Frestande uppslag från
försäljningsbroschyrer:
(upphovsätten tillhör GM)
Här har vi den i nyskick. |
Olika bilar har samma namn, förvirrande. |
Ombonat i kabinen, Musse Pigg trycker i hörnet. Chevrolet körde lite co-branding med Walt Disney vid lanseringen. |
Här refereras till ärkerivalen Ford och Ford Taurus. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar