Buick
LeSabre Limited [årsmodell: 1992 - 1999, sjunde generationen
sedan 1959] klass: full-size.
Här har vi ett praktexemplar då LeSabre fortfarande var LeSabre,
eller i alla fall var i en väl tilltagen och generös storlek. LeSabre var
alltid instegsmodellen till premiummärket Buicks underbara bilmodellsvärld och
den modell som sålde bäst i Buicks utbud (i full-size segmentet). Det är inte så illa. Bilen på
bilderna ser inte så illa ut heller, den ser ut att vara i bra skick. Bilen ser
ut att vara rostfri, inga större skråmor, dock lite begynnande klarlacksläpp på
bakluckan. Trots det blänkande och gnistrande i solskenet. Synnerligen
utomordentligt bruksskick får bli omdömet.
Dessutom är det en Limited vi har framför oss, toppversionen. Det ser man bland annat på att det finns en liten kylarprydnad på huven med de tre eleganta Buick sköldarna. Inne i kupén skönjes mysig mörkblå plyschklädsel och träpaneler i finaste plastträ. Gott om plats för tre personer där fram och tre personer där bak, precis som de ska vara i en amerikansk full-size sedan. LeSabre fick förnyat förtroende efter årsmodell 1999 och kom i en åttonde och slutlig generation, sista årsmodell blev 2005. Den ersattes av Buick Lucerne.
Dessutom är det en Limited vi har framför oss, toppversionen. Det ser man bland annat på att det finns en liten kylarprydnad på huven med de tre eleganta Buick sköldarna. Inne i kupén skönjes mysig mörkblå plyschklädsel och träpaneler i finaste plastträ. Gott om plats för tre personer där fram och tre personer där bak, precis som de ska vara i en amerikansk full-size sedan. LeSabre fick förnyat förtroende efter årsmodell 1999 och kom i en åttonde och slutlig generation, sista årsmodell blev 2005. Den ersattes av Buick Lucerne.
Registrerad i provinsen Quebec, då räcker det med skylten bak. |
Årsmodell 1997 fick sig en mild ansiktslyftning, den här
bilen saknar den, varför den måste vara en tidigare årsmodell. Förutom i
Limited kom den i en enklare version kallad Custom. Oavsett Custom eller
Limited så hittas samma motor under huven; en 3,8 liters V6:a på troligen
170 hk. Den motorn hittas också i många andra GM-modeller. Enligt uppgift så
avverkades färden 0 till 97
km/h på 8,9 sekunder (97 km/h motsvarar 160 mph – vilket amerikanarna
använder när det ska gasas och accelereras, ska man komma upp i 100 km/h får man lägga på 2 mph , tack och lov så är
Kanada metriskt.), vridet var kanske lite muntrare, 303 Nm.
Bilen står där och trycker bakom busken . . . |
Till sist, en tidningsannons:
Upphovsrätten tillhör GM. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar