|
Muscle full-size sedan med rätt att bränna gummi. |
Mercury Mauruder [årsmodell: 2003 – 2004, tredje generationen] klass:
full-size.
Dessvärre blev den här bilmodellen
ett redigt magplask, första årsmodellen sålde drygt 7.000 och andra året enbart
cirka 3.000 bilar. Djup besvikelse. Allt verkade ju så bra på pappret, erbjuda marknaden
Mercurys storsäljare Grand Marquis i sportversion, precis som den framgångsrika
Chevrolet Impala SS. Problemet var bara att det var cirka tio år för sent.
Marknaden var så gott som obefintlig för en muskulös och sportinriktad full-size
sedan av amerikanskt snitt. Den tiden var förbi.
Under huven fanns en V8:a på 4,6 liter med dubbla
överliggande kamaxlar som vippade 32 ventiler och då levererade den hela 302 hk
samt ett mäktigt vridmoment på 431 Nm. 0 - 100 km/h raskades undan på
7 sekunder blankt. Nästan raketacceleration. Mäktigt med tanke på den massa som sattes i rörelse. Exteriört så är det
sparsamt med krom, men desto mer av det svarta. Utsökt. Bilen på bilderna har
de stora original 18”
fälgarna och de är i prydligt skick. Inuti så synes inga bench seats utan där
finns sittriktiga och bekväma individuella säten, s k bucket seats, läderklädda
så klart, växelspaken monterad på konsol mellan stolarna, inte på rattstången.
Det finns inte heller några tramsiga träbitar av plast utan interiörlisterna är
av borstat äkta aluminium, snyggt. Den utrustades också med antislirsystem som
hjälpte till att få ned vridmomentet i asfalten och förstås hårdare fjädring. Allt för att skapa körglädje.
|
Jämra buskar att vara i vägen . . . |
Glad blir man också då man ser det
fina skicket på denna sällsynta bil. Inga synliga skavanker. Utomordentligt
gott bruksskick blir omdömet. Den enda lilla petiga anmärkningen blir att framdäcken
ser en aningen snedslitna ut, hjulinställning borde göras omgående. Tyvärr är
bilen lite väl omsorgsfullt parkerad så att det var svårt att få en bra bild av
den bakifrån, Fick kämpa med buskarna. Fast jag var lycklig ändå – det är inte varje dag en Mauruder
dyker upp framför fotolinsen. Synd bara att modellen inte lyckades uppnå
försäljningsmålen.
Några djärva annonser:
(upphovsrätten tillhör Ford)
|
Stealth-teknik tycks ha varit extra utrustning. |
|
Med bakhjulsdrift går det enkelt att bränna gummi, men slå av antislirsystemet först. |
|
Vad är detta? Igensatt luftfilter, välvaderat brockband eller möjligen en homorojdkudde? |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar