Chryslerpentagrammet sitter på plats i fronten. Precis som det ska vara. |
Chrysler Concorde [årsmodell: 1993 – 1997, första generationen] klass:
full-size.
En gång i tiden fanns det tre
vackra systrar, Chrysler Concorde, Chrysler Intrepid (Dodge i USA) och Eagle Vision
(Chrysler i Sverige), rättare bestämt i början av nittiotalet. De var skapta och stöpta i det nya cab forward designformatet som innebar att jämfört med tidigare så
var hjulen mer uttryckta i hörnen, lång låg och svepande vindruta, mindre
överhäng och mer kupé utrymme. Om man jämför med Chryslers tidigare rådande
bildesign så var detta verkligen ett hopp in i framtiden. Chrysler fick därmed
ett rykte om sig att vara ledande i design på den amerikanska marknaden. Vågad
design sålde tydligen. Det lämnade Ford ingen ro och de gjorde i sin tur därför
en djärv designsatsning på Ford Taurus, men det är en annan historia.
Chrysler fortsatte med cab forward för den nästkommande
generationen av Concorde och Intrepid (Vision föll ifrån på grund av dålig
försäljning), men då svällde formerna högst betydligt, likt muffins och det
blev inte så lyckat, tycker jag. Den första generationen var betydligt renare,
slankare och vackrare i designen. En fjärde full-size
modell var Chrysler LHS. I mid-size
segmentet fick Chrysler Cirrus, Dodge Stratus och Plymouth Breeze också cab forward inspirerad design ( . . .
hmm, namntemat verkade vara taget från SMHI).
Solen värmer upp det vackra akterpartiet. |
Concorde hade närmare släktskap med
Vison än med den billigare Intrepid. Vison var också avsedd för export och fick
ett lite sportigare attityd och mer internationell anpassad utrustning.
Concorde i sin tur kläddes på med mer extra vagant utrustning som standard, t
ex läderklädsel, elsäten, dekorativa träbitar i plast, läslampor för
passagerarna, och snygga aluminium fälgar. Påkostad utstrålning. Den högre
utrustningsnivån LXi fick ännu lite mer utrustning.
Vackra svepande linjer - cab forward. |
Ett uppslag ur försäljningsbrochyren:
Upphovsrätten tillhör Chrysler. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar