Buick Century Custom [årsmodell: 1982 – 1996, femte generationen] klass: mid-size.
Fram ifrån ser den här bilen ut som en sönderslagen boxare. Bilen är dock inte en tungviktare utan en s k mid-size och är av senare årsmodell, mellan 1991 och 1993, och det är dessutom
snikversionen, Custom. Ja, bilen är i slitet, rakt av förslitet, skick. Högra
hörnet fram har varit med om en olycka och har reparerats nödtorftigt med tejp.
Inte heller det vänstra hörnet har lämnats orört, där har blinkersglaset
trillat bort. Det är väl inte att undra på att den vackra kylarprydnaden med de
tre Buicksköldarna är förlorade de med. Där bak så har ljusrampen fått sig en
kyss och också förstärkts med tejp. Det finns rost också. Den gnager friskt på bakluckans kanter.
Överhuvudtaget så syns rostangreppen väl på den vita lacken, och det ser
dessutom som om alger fått fäste på dörrsidorna.
Vit
lack är sannerligen inte lyckat i kombination med rost. Jag tycker det är
någonting som första köparen bör tänka på – välj inte vit lack, det ser så fult
ut då bilen blir gammal och rosten kommer. Men visst, det är ju oftast inte
första köparens bekymmer då. Alla roststrimmorna längs sidorna ger bilen ett
gulaktigt skimmer. På plussidan konstateras att trots allt så finns det
lackytor som fortfarande glänser, på motorhuven och på taket. Dessutom så
sitter original hjulsidorna på plats och muntrar upp totalbilden. Sammantaget
blir omdömet förslitet bruksskick.
Century
kom i tre karossvarianter, sedan, kupé och kombi, oavsett utrustningsnivå så
var luftkonditionering alltid standard. Vad som finns under huven i form av
motor är lite mer svårtippat. Bilen är basversionen och standardmotorn var då
en rak fyra på 2,5 liter
på 110 hk som ersattes 1993 av en rak fyra på 2,2 liter och 115 hk. Om
det skulle vara så lyckligt att det finns en V6:a där under så var den på 3,3 liter och 160 hk. Det
var betydligt bättre minsann.
. . .och så en promotion bild:
(Upphovsrätten tillhör GM.) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar