onsdag 4 april 2012

Eagle Vision, Tore Sigurd liten ivar


Vacker bildesign, första generationen cab-forward.
Eagle Vision TSi [årsmodell 1993 – 1997, enda generationen] klass: full-size.
Har ni tänkt på att radioantenner var mer förekommande för så där femton tjugo år sedan. Nu är ju antennen ofta en del av el-ruteuppvärmningen så att säga. Den externt utstickande radioantennen var en intressant bilaccessoar. Speciellt elegant var el-antennerna som man kunde skicka upp och ned genom att slå på eller av ljudanläggningen. Mitt bestående minne av dessa är att ofta slutade det med halvstång. Elmotororerna började kärva utan underhåll. Fast det är väl knappast någon som lyssnar på radio nu för tiden, folk tjattrar i sina mobiler istället, pillar på sin GPS-baserade navigationsutrustning och lyssnar på dess väna kvinnoröst, eller lyssnar på skräniga mp3-filer. Annat var det förr då far vände sig om och röt t-y-s-t till oss stojande barn där bak så att han bättre kunde höra den knastriga utsändningen av "Hallå trafikant", mor nickade alltid instämmande. 


En Vision TSI känner man ju lättast igen på radioantennen, är det en el-antenn så är det en välutrustad TSi, är den fast förankrad då är det den enklare utrustningsnivån ESi som du betraktar. Vad ESi och TSi stod för vet nog ingen utan det var säkert något som marknadsföringsavdelningen i sin outgrundliga visdom fastställt. ”i” stod nog för injection ett tillägg som i början av nittitalet torde ha spelat ut sin roll då så gott som alla bilar hade luft- och bensinblandande bränsleinsprutning istället för opålitliga förgasare. Bilmärket Eagle blev en synnerligen kortlivad företeelse, 1988 - 1999. Det var ett bilmärke i Chrysler-koncernen och ärvdes in efter köpet av AMC (American Motor Corporation). Eagle Vision var en av tre nya modeller designade enligt det då nya konceptet cab-forward (tryck ut hjulen i hörnen, svepande linjer och litet överhäng). De två andra bilmodellerna var Chrysler Concorde och Chrysler Intrepid (Dodge emblemerad i USA). Själv tycker jag att den första generationen cab-forward är en elegant och lite av en tidlös design. Man kan förstå att designen gav Chrysler en välbehövlig framgång. Eagle Vision såldes även i Sverige, men omdöpt till Chrysler Vision.
För igenkänning, fokusera på radioantennen.
Med en TSi kunde man accelerera 0 – 100 km/h på 9,5 sekunder. Den hade den stora V6:an på 3,5 liter med 24 varvvilliga ventiler som kunde kraftsamla 214 hk och avge ett vrid på 300 Nm. Bilen på bilderna är mycket oklanderligt välskött. Den har en sportig liten längsgående stripe också. Vit och fin. Annars är ju vit lack lite besvärligt då bilen blir äldre och rosten kommer smygande. Rosstrimmorna brukar brutalt kontrastera mot den vita lacken. Ingen rost här inte. Pärla! 

Några annonser:
Tyvärr var Vision aldrig riktigt någon försäljningsframgång, av lite olika skäl. Ett var att det var lite av en udda fågel i Chrysler-handlarnas utbud, de sålde hellre välkända Chrysler och Dodge. Marknadsföringskampanjens grund var att sälja på exklusivitet och särskiljande, sportighet och avge en lite mer europeiska utstrålning. Vision sålde cirka 30.000 bilar per år, det räckte inte riktigt till. Det blev aldrig en andra generation, Concorde och Intrepid fick båda förnyat förtroende.

Upphovsrätten tillhör Chrysler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar