|
Radioantennen är av avkortad modell. |
Chevrolet Caprice Classic [årsmodell: 1977 – 1990, tredje generationen, sedan
1966] , klass: full-size.
Här
har vi en klassisk standard Cheva från forna tider, en sådär trettio år sedan,
en Caprice Classic. Vanlig här, vanlig där och inte alls ovanlig i Sverige
heller för den delen. Caprice producerades under lång tid och fick två större
face lift, 1980 och 1986. Bilen på bilderna har fått sig 1980 års ansiktslyftning
och vid ett närmare betraktande konstateras att grillen är från 1981 eller
senare, och den främre stötfångarens utformning pekar på att bilen inte kan
vara senare än 1984 års modell, årsmodellen
är därför någonstans mellan 1981 och 1984, mer precision än så blir det inte.
De breda kromlisterna i nedre kanterna längs sidorna har ramlat bort eller
möjligen pantsatts. Lite ytrost här och där, men inget allvarligt angrepp,
ännu. Något matt i lacken kanske, men inte alls illa för en så pass gammal bil.
Utmärkt bruksskick med tanke på åldern får bli omdömet.
Det
som är ovanligt med den här bilen är alla lastanordningar som är fästade på bagagelucka
och taket. Ägaren motto tycks vara: finns det inte eftermarknadsutrustning så
gör jag den själv, och det har han gjort också. Händig karl. Ägaren är en äldre
man med vitt skägg av tomteformat. Han bedriver näringsverksamhet i form av
reparation och försäljning av begagnade cyklar, snäppet just över rent cykelskrot.
Han transportera nämligen cyklar på bilen då det krävs. Praktiskt. Om affärerna
går bra eller dåligt får andra bedöma, bilen är i alla fall fin.
|
Bil med cykelställ. |
Chevrolet
Caprice Classic fick tillnamnet Classic redan från början annars brukar det
vara ett trick att förlänga försäljningen för populära bilmodeller som har
börjat åldrats lite väl mycket. Volvo hade ju till exempel 240 Classic. Caprice
kom i sedan, i två slags kupémodeller och som herrgårdsvagn i sex eller åtta
passagerarutförande. Totalt kunde det förekomma åtta olika motorer, varav en
diesel, beroende på årsmodell och version. Standardmotorn när bilen på bilden
var ny var en V6:a på 3,8
liter som presterade 110 hk, förgasarmatad förstås.
Till
sist, en djupdykning in i försäljningsbroschyren från 1982:
|
Broschyren fick allt delas med den enklare modellen Impala,men i detta inlägg blir det bara uppslag om Caprice. |
|
Praktfull och med extra små sidolampor allra längst fram på nederkanten (extra tillval). |
|
Brokig instrumentpanel. Växelspaken dock det mest iögonfallande inslaget. Rediga doningar. |
|
Tittut i kajutan. Mjuk plysch att behagligt sjunka ned i. |
|
3) CCC-elektroniken styrde förgasarna så att man fick ut det mesta ur varje bensindroppe. |
(upphovsrätten tillhör GM)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar