Trettio år gammal bil i gott skick, t o m vindrutetorkarna är insatsberedda i fall att det kommer nederbörd. |
AMC
Eagle [årsmodell: 1980 – 1988, enda generationen] klass: Sports Utility Vechle.
På bilderna har vi en av SUV:arnas anmödrar, AMC Eagle. En komfortabel
personbil i kombiutförande med hög markfrigång och bra framkomlighet genom
drivning på samtliga hjul. Eagle är en ganska modest skapelse jämfört med de
brutala SUV:ar (svenska: stadsjeepar) som senare dök upp på marknaden. En
blygsam början på detta marknadssegment som skulle bli synnerligen
vinstbringande då den peakade tiotalet år senare. Uppkomsten av Eagle berodde
på den bränslekris som uppstod i slutet av sjuttiotalet. AMC (American Motor
Corporation) var en oberoende nordamerikansk biltillverkare med kroniskt dålig
ekonomi vars kanske främsta tillgång var bilmärket Jeep. Jeeps bilmodeller var
bra på alla sätt förutom att bränsleekonomin var urusel. Varför då inte ta
Jeep:s drivlina med fyrhjulsdrift och montera den i en personbilsplattform.
Sagt och gjort, Eagle blev resultatet. För säkerhets skull kunde man också få
Eagle i sedan eller kupé utförande.
Det gjordes inga marknadsundersökningar eller djupare
marknadsanalyser. Med AMC starkt åldrande uppsättning av resterande bilmodeller
var huvudsaken att det blev nytt och fräscht, samt billigt att producera, och
det blev det ju. AMC hade all teknik på plats och det krävdes inte några större
investeringar att komma i produktion. Eagle hade ett attraktivt pris och sålde
bra, tillräckligt bra för AMC krav, och försäljningen höll i sig stadigt de
första fem åren. Efter det gick all AMC kraft åt till att sälja sig till
Chrysler och framgångarna med Eagle slarvades bort. Det blev ingen fortsättning. Det slutade med att Chrysler köpte AMC 1987. Chrysler hade sedan fullt sjå med att fundera ut vad de skulle göra med alla nyförvärvade
bilmodeller från AMC. Eagle i sin tur befordrades från bilmodell till att bli
ett eget bilmärke i Chrysler-koncernen, men några SUV:ar kunde man inte hitta
där. Istället kom SUV-konceptet för Chryslers del att vidareutvecklas i Jeeps
bilmodellserier.
Barnens gosedjur kommer lätt i kläm i den kurviga bakluckan. |
Bilen på bilderna är
knappast att längre betrakta som en bruksbil, den är i alldeles för gott skick
för det. Men även en entusiastbil kan råka illa ut och det har den här bilen
gjort. Högra hörnet fram har haft närkontakt med något fast och stadigt
föremål. Redig skråma på kromet och sprucken plast. Illa. Även högra hörnet bak
har fått sig en kyss. Ja, ja, det ordnar sig säkert så småningom. Vi får
istället glädjas åt den blänkande felfria lacken, läcker woodgrain lack efter sidorna, glittrande krom och att allt finns på
plats. Sammantaget en fin bil. Eagle kom i lite olika varianter under åren.
Förutom kombi, sedan och kupé i antingen standard, Concord, Spirit eller
Limited utförande kunde man få Eagle i något nedkrympta specialversioner:
Karback kombikupé eller som kupé i sportigt S/X4 utförande. Bilen på bilden är
volymsäljaren, den ordinära standard kombiversionen. Under huven hittas mest
troligt standardmotorn, en rak 2,5 liters fyra, förgasarmatad, och på 121 hk.
Bilen är årsmodell 1981, 1982, 1983 eller 1984. Det är grillens och stötfångarnas
utformning som främst avslöjar detta faktum. Cirka trettio år gammal och still
going strong.
Vi måste titta i försäljningsbroschyren också:
(upphovsrätten tillhör Chrysler)
Till sist ett par tidningsannonser:
Eagle kan krafsa med alla hjulen. |
Vinterväder är Eagle-väder. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar