Mercury Cougar LS [årsmodell: 1998 – 1997, sjunde generationen, sedan 1967] klass: mid-size coupé. |
Mer
tygtak. Denna läckra Mercury Cougar har påklätts ett halvt tygtak. Det är ingen
cabriolet utan det är den bakre delen av bilens plåttak som är tyginklätt för
att likna en cabrioletsufflett. Det är riktigt tyg som används och det är av
samma sort som används för suffletter. Tygtaket är också dekorerat på sidorna
med s k carriage lights, små
ljussvaga lampor som glimmar inbjudande i mörkret. Tyvärr tycks lampan på
vänster sida vara ur funktion. Själv tycker jag att tygtak är lite av ett
underligt extra tillbehör. Vinyltak verkar mer praktiskt. Det måste ju vara
besvärligt att hålla tyget i gott skick. Detta bilmode med kvarts-, halv- eller
heltak inklätt med tyg eller vinyl fick inget riktigt fotfäste hos europeiska
eller asiatiska bilmärken. Det kanske var lika bra det.
Bilen är registrerad i den oljerika provinsen Alberta. |
Det
är inte bara tygtaket som är extrautrustning. Bilen har också ett vackert
kromat bagageräcke på bagageluckan, även det ett fascinerande attribut. Givet
tygtaket så kanske det är vettigt eftersom det inte ser ut som om man kan ha
ett vanligt takräcke på bilen. Men ändå, vem lastar på bagage på bakluckan?
Bagageräcket får nog betraktas som ytterligare ett opraktiskt tillbehör. Det
finns gott om kromade detaljer och bilens skärmkanter har extra breda kromlister.
Bilen ger ett flärdfullt och påkostat intryck. Lyx. Precis som det anstår premiummärket Mercury.
Mercury
Cougar var ursprungligen baserad på Ford Mustang och Cougar var en mer påkostad och lyxigare
variant. Släktskapet med Mustang slätades snabbt ut och den sjunde
generationens Mercury motsvarades snarare av Thunderbird i Fords modellprogram.
Bilen är den basutrustade LS-versionen. Den har 1991 års milda facelift och
eftersom LS försvann som utrustningsnivå 1993 så måste årsmodellen var 1991
eller 1992. Standardmotorn för LS var en V6:a på 3,8 liter som presterade
140 hk. Det måste ha gjort bilen lite sävlig. Å andra sidan så är det inte en
sportbil utan en s k personal luxury car.
Ett segment som vid den tiden höll på att tyna bort. Mercury Cougar kom i en
åttonde och sista generation, men det var en helt annan bil. Mindre, modernare
och riktad mot yngre kundgrupper.
Bilen
är i gott skick. Visst syns det att den används, den har fått sig några skråmor
och tygtaket skulle behöva lite underhåll. Det är inte ännu i dåligt skick, men
behöver rengöras. Fina vackra original fälgar förhöjer ytterligare intrycket. Bilen är ett
värdigt exempel på personal luxury car.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar