måndag 14 maj 2012

Idag Ford Crown Victoria, imorgon . . .


En del personer äger och kör två bilar, den här personen äger också två bilar, antingen kör hans sin Ford Crown Victoria eller, sin Mercury Grand Marquis. Det är liksom inte tal om en första bil och en andra bil. Vi talar om två likvärdiga stora klassiska fläskiga amerikanska sedaner. Dessutom de sista i sitt slag. Den här mannen måste vara synnerligen principfast och teknikkonservativ– inget framhjulsdrivet racklande elände eller importerat asiatiskt trams, amerikanskt stål i bilarna ska det vara. Själv tycker jag att det hedrar ägaren att han håller fast vid ett bilkoncept som han tycker om och uppskattar.

Ägaren är lärare på en mellanstadieskola och ser ut att ha lång lärarerfarenhet. Den andra bilen är faktiskt betydligt mer intressant för den är en av de absolut sista tillverkade Mercury-bilarna, Grand Marquis Ultimate Edition, och den har presenteras i ett tidigare inlägg. Han kör dock lite mer sparsamt med den för oftast är det Forden som får tjänstgöra.

Ford Crown Victoria LX [årsmodeller: 1998 – 2011, andra och sista generationen] full-size.
Ford Crown Victoria tillverkades även efter 2008 men då endast för polisväsendet, hyrbils- och taxiföretag, samt för export till fjärran länder, främst arabvärlden. Polisbilarna var lite enklare i det exteriöra utförande, men med mer krut under huven. I tidigare inlägg har en före detta polisbil presenteras och också en före detta civil polisbil. Ta och jämför dem med Forden på bilderna.

Forden på bilderna är av något äldre årsmodellen än den andra bilen, Mercury Grand Marquis, men det är svårgissat vilken årsmodell eftersom Crown Victoria knappast ändrades under sin produktionstid. Ja, egentligen så ändrades inte något väsentligt sedan 1979 på dessa bilmodeller, endast kosmetiska ändringar, genomgående samma tekniska plattform. Den tålde att slitas på. Utrustningsnivån på bilen kallades för LX och det var mellannivån, för det mesta innebar det lite mer krom, bättre klädsel och några till prylar att pilla på. Motormässigt en V8:a, förstås, på 4,6 liter som gav drygt 200 hk. Det behövdes nog för att kunna få bilen att röra sig framåt. Den här bilen vårdas omsorgsfullt, trots detta så har tiden tand börjat göra sig påmind. Det är främst rosten som börjar visa sig längs skärmkanterna, speciellt vänster framskärm har ett mer omfattande rostangrepp. Oavsett, Crown Victoria ger alltid något av ett mäktigt intryck.

Måste vara en av de absolut sista annonserna för Ford Crown Victoria (från Kuwait).
(upphovsrätten tillhör Ford)

Foto: Ford.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar