tisdag 8 maj 2012

Civil Ford Crown Victoria


Den här bilen är något av en luring, en civil polisbil, men det är en föredetting du tittar på eftersom den nu har en privat ägare och är avrustad polisutrustningen. Den utan tvekan mest populära polisbilen på den nordamerikanska kontinenten är Ford Crown Victoria, andra generationen. De flesta är förstås uppmålade i vacker polisskrud och ett mindre antal har mer vanliga färger och är civila polisbilar. Oavsett detta så är en Crown Victoria polisbil omisskännlig. Alla polisbilar fick en billigare svart plastgrill istället för kromade ribbor i grillen som den civila varianten hade. Inget krom någonstans, enkelt och praktiskt skulle det vara. De var också utrustade med svarta stålfälgar. Försäljningen till privatpersoner avstannade i mitten av 00-talet i Kanada och det var nog inte så många som köpte den innan heller. Vem vill köra omkring i en polisbilen eller taxi betald för egna pengar? Det finns ju ingen som blir imponerade av det.

Ford Crown Victoria Police Interceptor (beteckning: P71) [årsmodeller: 1998 – 2011, andra och sista generationen] full-size.
Mer nöjda förare än de poliser som kör Crown Victoria är nog svåra att hitta. De gillar bakhjulsdrift, rymligt utrymme, mullrande kraftfull motor och den är överlag en trivsam arbetsplats för långa pass. Polismyndigheten gillar att de har separat ram från karossen eftersom de blir betydligt enklare att reparera efter kollisioner då ingen dyr och omfattande riktningsarbete behöver göras. Polisen jobbar mer fysiskt här med sina bilar, blockerar och rammar och står i. Tyvärr måste alla polismyndigheter nu titta sig om efter en ersättare och de lär nog alla ha framhjulsdrift och självbärande kaross.

Emblem märkt "Police Interceptor". Obs det är inte två kulhål i bakrutan utan enbart lite fågelbajs.
Bilen på bilderna har en beigeaktig metallic lack, lite mer påkostad än den vanliga vita standardlacken. När det gäller att lite mer precisera årsmodell så är det grillen som ger en hint och tittar man lite närmare på grillen så ser man att kylargallret har ett bikakemönster och då är bilen från 2001 eller senare, närmare än så är svårt att precisera då det var få ändringar på detta vinnande koncept. Under huven finns det präktiga grejor, en V8:a på 4,6 liter som i polisutförande har effekten 250 hk och ett vridmoment på mäktiga 403 Nm. Bilen är tung, drygt 1,9 ton, och gör utryckningen 0 till 100 km/h på 8,5 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt reglerad till 193 km/h, fortare än så får det inte gå.

Skicket på bilen är definitivt något lätt slitet bruksskick. Sprucket blinkersglas fram, centrumnavkapslarna fattas, rosten börjar bita tag i skärmarna, lite repor här och där – sammantaget så är väl det inte så illa. Det är ju ändå en gammal polisbil och en sådan kan ju ha varit med om mycket. Jag tror att ägaren till den här bilen understundom myser till då den omgivande trafiken tror att det är en civil polisbil som smyger upp bakom dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar