De
flesta av oss vill inte ha ett rådjur i grillen, men kör man en Impala SS så känns
det helt rätt med ett rådjur där, eller rättare bestämt, en antilop siluett. SS
var rökarversionen av den mer sävliga Chevrolet Caprice och var egentligen inte
en egen modell. Bilen på bilderna är av årsmodell 1995 eller 1996 efter som den
är lackad i den nya färgen Dark Cherry Metallic. Fast jag tycker nog den är
läckrare i original färgen svart. Impala och Caprice var en av GM:s sista
klassiska amerikanska fläsksedaner tillverkade enligt det tekniskt mycket
välbeprövade konceptet V8:a fram, drivning bak och separat kaross. Marknaden
för dessa stora sedaner hade saktat vittrat sönder beroende på stark tillväxt i
SUV-segmentet, fortsatt stark konkurrens från importbilar och det enkla faktum
att den traditionella kundbasen åldrades bort. Trist men sant. En epok gick i graven då Impala SS lades ned. Nåja, i bilvärlden är det lätt att bli återuppstånden och Chevrolet tog modellnamnet Impala SS till heders igen, men först från år 2000 och då för en helt annan slags bil. En tionde generation Impala förväntas komma 2014. Vi får se,
|
Chevrolet
Impala SS [årsmodell: 1994 – 1996, sjunde generationen], full-size.
|
Det kanske ter sig konstigt att Impala som var ett modellnamn som stod under Caprice i modellstegen fick ta steget upp och bli prestanda orienterat. Den skulle ses som en värdig arvtagare till den prestandaorienterade Impala SS som fanns på sextiotalet. Förkortningen SS? det
står för Super Sport. För att leva upp till förkortningen så styvades
fjädringen upp betydligt och där fram laddades det på en V8:a på generösa 5,7 liter som presterade
260 hk. Dessutom större bromsar så att de gick att få stopp på ekipaget, och
inte minst, ingen helsoffa fram, bucket seats ska det vara. Annars blir det
ingen Sport. Den slirade iväg från 0 till 97 km/h på 7,1 sekunder och
det är inte illa med tanke på denna tunga och omfångsrika bil. Det är Super
Sport det.
Impala
SS har i historiens ljus mognat ut till att bli en yngre klassisk amerikans
muskelbil och är eftertraktad. Väl värd att vårda. Dessutom finns det rikligt
med eftermarknadsutrustning för att
förstärka Super Sport intrycket ytterligare. Bilen på bilderna är dock i
normalt lätt förslitet brukskick. Originalfälgarna sitter på. Det är välstädat
i kupén och den ljusgråa läderklädseln ser fin ut. Bilens lack blänker. Allt verkar
välvårdat och omhändertaget, men det som till sist drar ned intrycket är de
nesliga lacksläppen på bagageluckan, illa. Dessutom är vänsterbakdörr lite
intryckt. Fast än duger bilen att gasa med.
Låt
oss titta lite djupare i den fylliga bilbroschyren från år 1995, GM presenterar stolt
Chevrolet Impala SS – Buckle up America!
(upphovsrätten
tillhör GM)
|
Redan omslaget ger indikationer på att detta nog inte är en vanlig familjebil . . . |
|
I broschyrtexten framgår det att bilen är elak, jajamensan. |
|
För säkerhetsskull finns en bild på den styvare fjädringen, bilden i mitten till höger. |
|
Så ska Impala SS se ut - svart och mörk, farligt snabb. |
|
SS är broderat på nackskydden och läderklädselns ser inbjudande ut. |
|
Digert utrustad. |
Till sist en tidningsannons:
|
Buckle up America. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar