tisdag 29 maj 2012

Buick Century -89 eller -90

Förträffligt, en uppklädd och glänsande Buick Century i Limited-version. De pråliga original hjulsidorna sitter alla fast på sina platser. Där finns också på plats Buicks nätta motorhuvsprydnad bestående av de tre Buick-sköldarna som dessutom är rätt vänd, och rakt uppstående, samt till synes stadigt förankrad. Finemang. Allt ger ett prydligt och välskött intryck. Ägaren är verkligen mån om den här bilen. På håll ser det ut som en riktig pärla, fast tar man ett par steg närmare för att betrakta bilen så kan man se att bilen har börjat changera en smula. Buick-emblemet bak har skavts av, själva centrumlocket på den ekerförsedda hjulsidan höger fram är spårlöst försvunnen. Vänster bakskärm börjat visa tydliga spår av rost. Lite trist. Ägaren försöker tappert hålla den i glänsande skick men nu börjar åldern ta ut sin rätt både från ägaren och bilen. Själv tycker jag att det är trevligt att se en så pass oansenlig modell som Century fortfarande vårdas så pass omsorgsfullt. De flesta är bra nedkörda och här är Century Custom som riktigt gått ned sig. Hugaligen.


Sammantaget en bil i härligt bruksskick.


Buick Century Limited [årsmodell: 1982 – 1996, femte generationen] mid-size.

Bilen på bilderna är av årsmodell 1989 eller 1990. Den är uppmärkt med Fuel Injection på framskärmarnas sidor så att man ska förstå att här kan det gå undan. Vad lurar då under huven? En sprittande V6:a på 3,3 liter som presterade så där en 160 hk under gynnsamma omständigheter. Inte så pjåkigt faktiskt. Bilen är liten och lätt, i alla fall jämfört med full-size modellerna. Century var instegsmodellen i Buicks modellprogram för mid-size bilar. Regal var toppmodellen i detta segment.


Det finns förstå lite marknadsföringsmaterial bevarat från de här årsmodellerna. Låt oss ta en titt på det också.
(upphovsrätten tillhör GM)

Samma hjulsidor som bilen på bilderna.

Den kom som kombi också.
Utdrag från en samlingsbroschyr över Buicks utbud 1989.
En titt inne i kupén: Stora vackra träbitar i plast och mycket plysch ska det vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar