torsdag 24 maj 2012

Den sista riktiga Oldsmobilen

 
Den här bilen är från en tid då en Oldsmobile var en Oldsmobile, efter den här modellen blev Oldsmobile något annat och till slut lades bilmärket Oldsmobile ned 2004. 88:an var den ständige tvåan på modellstegen, under den mer påkostade 98:an. Fast i slutet av sin livstid så kröntes 88:an till toppmodellen då 98:an lades ned 1996. Dock var det i sig lite illavarslande. Lite mer rätt trogna och ortodoxa kännare kanske tycker att den sista riktiga Oldsmobilen kom redan 1973 . . .  Kanske det, det beror lite på ur man ser det.

Oldsmobile Eighty Eight LS [årsmodeller: 1992 – 1999, tionde och sista generationen sedan 1949], full-size.
Sista generation 88 var i alla fall en Oldsmobile som marknaden och kunderna kände igen som just en Oldsmobile. En rymlig amerikansk full-size sedan med hyfsad modern teknik inunder, den hade t ex självbärande kaross, framhjulsdrift, sex-sitsig och förhållandevis bensinsnåla V6:or med beskedlig effekt samt lätt återhållsam design. Den var likadant uppbyggd som sina främsta inhemska konkurrenter på den nordamerikanska marknanden. Modellen 88:an hade ju alltid funnits där, precis som 98:an, och nu var den inte bara ”your father´s car” den hade över tiden också blivit ”your grand father’s car”. Där i låg problemet. Kundstocken åldrades bort och varumärket Oldsmobile hade svårt att vara tilltalande för yngre kundkategorier. Ett problem som både Buick och Mercury hade i samma höga grad. Dessutom var konkurrensen hård från importbilar från främst Asien, men även Europa. Oldmobile hade nått vägs ände med sina gamla modellserie och valde att ladda om, ersättaren, nya Oldsmobile, kom att heta Aurora By Oldsmobile, och det är en lång lidandets historia. Oldsmobile 88 ersattes år 2001 med andra generationens Aurora.

 
Bilen på bilderna ger något av ett tvivelaktigt intryck. Det är en hel del som hänger lite på sned. Titta på motorhuven, den vill inte riktigt gå igen som den ska. Där bak på högra sidan har stötfångaren förstärkts med universalhjälpmedlet silvertejp (vad skulle man göra utan den?). Avskavd och repig runt om är den också. Man får istället glädjas åt att den är hyfsat rostfri. LS var basnivån på utrustning och insteget för den snikne köparen. Bilen är av senare årsmodell eftersom den har Oldsmobiles nya logga och som också blev den sista. Årsmodell 1998 eller 1999, och då har den en V6:a på 3,8 liter som presterade 205 hk. Inte så pjåkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar