Oldsmobile Eighty Eight LS [årsmodeller: 1992 – 1999, tionde och sista generationen sedan 1949], full-size. |
Sista
generation 88 var i alla fall en Oldsmobile som marknaden och kunderna kände
igen som just en Oldsmobile. En rymlig amerikansk full-size sedan med hyfsad
modern teknik inunder, den hade t ex självbärande kaross, framhjulsdrift,
sex-sitsig och förhållandevis bensinsnåla V6:or med beskedlig effekt samt lätt
återhållsam design. Den var likadant uppbyggd som sina främsta inhemska
konkurrenter på den nordamerikanska marknanden. Modellen 88:an hade ju alltid
funnits där, precis som 98:an, och nu var den inte bara ”your father´s car” den
hade över tiden också blivit ”your grand father’s car”. Där i låg problemet. Kundstocken
åldrades bort och varumärket Oldsmobile hade svårt att vara tilltalande för
yngre kundkategorier. Ett problem som både Buick och Mercury hade i samma höga
grad. Dessutom var konkurrensen hård från importbilar från främst Asien, men
även Europa. Oldmobile hade nått vägs ände med sina gamla modellserie och valde
att ladda om, ersättaren, nya Oldsmobile, kom att heta Aurora By Oldsmobile,
och det är en lång lidandets historia. Oldsmobile 88 ersattes år 2001 med andra
generationens Aurora.
Bilen
på bilderna ger något av ett tvivelaktigt intryck. Det är en hel del som hänger
lite på sned. Titta på motorhuven, den vill inte riktigt gå igen som den ska.
Där bak på högra sidan har stötfångaren förstärkts med universalhjälpmedlet
silvertejp (vad skulle man göra utan den?). Avskavd och repig runt om är den
också. Man får istället glädjas åt att den är hyfsat rostfri. LS var basnivån
på utrustning och insteget för den snikne köparen. Bilen är av senare årsmodell
eftersom den har Oldsmobiles nya logga och som också blev den sista. Årsmodell
1998 eller 1999, och då har den en V6:a på 3,8 liter som presterade
205 hk. Inte så pjåkigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar