fredag 18 maj 2012

Lincoln Town Car, två nyanser av brunt



Försiktig formgivning är nog bäst i lyxbilssegmentet, så tänkte Lincoln. De tilltänkta burgna köparna måste kunna känna igen sig, men ibland blir det lite väl försiktigt. Första generationens Town Car ser mer ut som sjuttiotal än åttiotal. Skälet till det är att den var en direkt utkloning från Lincoln Contintental och ärvde rakt av Continentals formspråk, en design från 1970 kallt, om än i något mer nedbantat format. Bilen på bilderna är av årsmodell 1988 och vid det laget måste den ha sett lite lätt föråldrad ut även i bilhallen. Nåja, köparna hade säkert en konservativ smak och bilmodellen ansågs sälja bra i sitt segment. Det var inte bara formgivningen som var konservativ på den här bilmodellen. Den var teknikkonservativ också. Till skillnad från sina konkurrenter framhärdade Ford och Lincoln med det tekniskt välbeprövade konceptet med separat ram och drivning på bakhjulen och en stor V8:a där fram. V8:a må ha en generös slagvolym på 4,9 liter men effekten var också dessvärre sjutiotalsmässig; 160 hk.

Lincoln Town Car Signature Series [årsmodell: 1981 – 1989, första generationen], full-side.
Det är bilens uttalade sjuttiotals design som gör den intressant. Den har ett strikt och härligt fyrkantigt yttre och är på amerikanskt vis pyntad med kromade prydnadsdetaljer. Där bak på bagageluckan finns ett bred blänkande kromad list där emblemen Town Car och Lincoln satts fast. Glittrar fint i solljuset. Bilen har ett halvt madrasserat vinyltak och längst där bak smala och eleganta sidofönster. En bred kromad båge markerar i sin tur övergången till plåttaket. Elegant!

Bilens kylargrill är en massiv och kromrik konstruktion. Mäktigt! Högst på upp finns Lincolns sirliga huvornament. Stötfångarna runt om ser ut att vara väldimensionerande de med och kromade förstås. För säkerhetsskull är de lätt vadderad med svart gummi längst fram i fall att föraren skulle ha otur att stöta emot något. Längst ned efter sidorna löper en kromad plåt från för till akter, endast avbruten av positionsljusen fram och bak. De på varje sida dubbla strålkastarna sitter välinbäddade i karossen och flankeras på respektive yttersida av genomskinliga blinkers. Bilen är lackerad i en brunaktig kulör och vinyltaket har en matchande brun nyans. Smakfullt!


Bilen har utrustningsnivån Signature Series vilket var den populära mellannivån och då fick man bland annat med det vackra vinyltaket. Den är i ett härligt bruksskick, bilen har förvisso några fläckar och den har några skavanker, men är fin ändå. Förargligt nog så används reservhjulet för höger fram och navkapsel är inte på plats, å andra sidan har det däcket en vit däckring. Tydligen kan ståtliga bilar som denna även råka ut för punka . . .



Bilbroschyrsdags
Naturligtvis måste vi titta i bilbroschyren för Lincoln Town Car:
(upphovsrätten tillhör Lincoln)
Redan omslaget bådar gott. Lyxigt, påkostat och monumentalt. Precis som det ska vara . . .

Här har vi en Signature Series som den såg ut som ny. Läcker och fulladdad.

Löftesrik text.

Här sitter du mjukt och blir du trött i armen så finns det armstöd också, mjuka även de.

Till sist en bild på toppnivån Cartier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar