Försiktig
formgivning är nog bäst i lyxbilssegmentet, så tänkte Lincoln. De tilltänkta
burgna köparna måste kunna känna igen sig, men ibland blir det lite väl försiktigt.
Första generationens Town Car ser mer ut som sjuttiotal än åttiotal. Skälet till det är att den var en direkt utkloning från Lincoln Contintental och ärvde rakt av Continentals formspråk,
en design från 1970 kallt, om än i något mer nedbantat format. Bilen på
bilderna är av årsmodell 1988 och vid det laget måste den ha sett lite lätt
föråldrad ut även i bilhallen. Nåja, köparna hade säkert en konservativ smak och
bilmodellen ansågs sälja bra i sitt segment. Det var inte bara formgivningen som var konservativ på den här bilmodellen. Den var teknikkonservativ också. Till skillnad från sina
konkurrenter framhärdade Ford och Lincoln med det tekniskt välbeprövade
konceptet med separat ram och drivning på bakhjulen och en stor V8:a där fram.
V8:a må ha en generös slagvolym på 4,9 liter men effekten var också dessvärre
sjutiotalsmässig; 160 hk.
Lincoln
Town Car Signature Series [årsmodell: 1981 – 1989, första generationen],
full-side.
|
Det
är bilens uttalade sjuttiotals design som gör den intressant. Den har ett
strikt och härligt fyrkantigt yttre och är på amerikanskt vis pyntad med
kromade prydnadsdetaljer. Där bak på bagageluckan finns ett bred blänkande
kromad list där emblemen Town Car och
Lincoln satts fast. Glittrar fint i
solljuset. Bilen har ett halvt madrasserat vinyltak och längst där bak smala
och eleganta sidofönster. En bred kromad båge markerar i sin tur övergången
till plåttaket. Elegant!
Bilens
kylargrill är en massiv och kromrik konstruktion. Mäktigt! Högst på upp finns
Lincolns sirliga huvornament. Stötfångarna runt om ser ut att vara
väldimensionerande de med och kromade förstås. För säkerhetsskull är de lätt
vadderad med svart gummi längst fram i fall att föraren skulle ha otur att
stöta emot något. Längst ned efter sidorna löper en kromad plåt från för till
akter, endast avbruten av positionsljusen fram och bak. De på varje sida dubbla
strålkastarna sitter välinbäddade i karossen och flankeras på respektive
yttersida av genomskinliga blinkers. Bilen är lackerad i en brunaktig kulör och
vinyltaket har en matchande brun nyans. Smakfullt!
Bilen
har utrustningsnivån Signature Series
vilket var den populära mellannivån och då fick man bland annat med det vackra
vinyltaket. Den är i ett härligt bruksskick, bilen har förvisso några fläckar
och den har några skavanker, men är fin ändå. Förargligt nog så används
reservhjulet för höger fram och navkapsel är inte på plats, å andra sidan har
det däcket en vit däckring. Tydligen kan ståtliga bilar som denna även råka ut
för punka . . .
Bilbroschyrsdags
Naturligtvis
måste vi titta i bilbroschyren för Lincoln Town Car:
(upphovsrätten
tillhör Lincoln)
Redan omslaget bådar gott. Lyxigt, påkostat och monumentalt. Precis som det ska vara . . . |
Här har vi en Signature Series som den såg ut som ny. Läcker och fulladdad. |
Löftesrik text. |
Här sitter du mjukt och blir du trött i armen så finns det armstöd också, mjuka även de. |
Till sist en bild på toppnivån Cartier. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar