torsdag 17 maj 2012

En Opel? - nej, Cadillac Catera


I bilfabrikanternas värld kan korsbefruktningar lätt uppstå. En del blir bra, en del intressanta eller pikanta, många blir inte alls bra. Opel bygger Cadillac hör nog till de senare. Cadillac Catera är en ommärkt Opel Omega MV6, en Opel med Cadillac emblem och avsedd för den nordamerikanska marknaden. Tjaa, någonstans var det rätt tänkt. Utnyttja GM-koncernens förmåga, få en mer europeisk bil (vilket är säljande här) och ge Cadillac ett trevlig instegsmodell för att föryngra kundstocken. Så långt kändes det rätt. En kanske oväntad effekt blev att modellen blev den enda Cadillacbilen i modellprogrammet som var bakhjulsdriven och saknade V8:a, och den blev något av en udda fågel. På tal om fåglar, det blev inte bättre av att marknadsföringskampanjen för Catera var baserad på en för Cadillacs varumärke väsensfrämmande fågelkarikatyr kallad Ziggy (finns på bild längre ned). I Nordamerika kan man inte sälja bilar genom att göra de gulligare med tecknade fåglar, man tar sig för pannan.

Cadillac Catera [årsmodell. 1997 – 2001, enda generationen], mid-size.
Borde inte GM ha betänkt att deras tidigare försök att sälja Opel på den inhemska marknaden alltid varit ett sorgligt kapitel. Borde inte GM ha tänkt igenom en marknadsföringskampanj utgående från varumärkets kärnvärden? Var verkligen Cadillac rätt för Opel Omega? Utseende mässigt slumpade det sig så att Catera var tvillinglik den betydligt billigare Chevrolet Malibu - inte bra alls (se bild nedan). För att ytterligare grunda för ett misslyckande så var inte byggkvalitén tillräckligt hög. Främst var det motorns kamrem som kuggade över ett och annat kugghjul med motorras som följd, trasslande oljekylare och onormalt däckslitage tillkom också. Försäljningssiffrorna tvärdök förstås. Det var synd för Opel Omega (generation B) var ett välbeprövat bilbygge och hade vanligtvis inte alla dessa kvalitetsproblem på en gång. Med lite bättre marknadsföring och kanske under ett annat modellnamn (Chevrolet eller Buick) så hade GM mycket väl kunnat sälja Opel framgångsrikt på sin hemmamarknad. Nu gick det som det gick.


Catera kom förstås fulladdad med en lång lista på utrustning och tillvalen var få. Under huven ruvar Opels V6:a på 3,0 liter och den kom i Cadillac utförande på 200 hk. Det var dock lite för lite för den nordamerikanska marknaden, tyvärr. Bilen på bilderna har motstått tiden gång väl. Normalt slitage för sin ålder. Den har fått sig några repor här och där, men det gör inte så mycket. Rosten börjar göra sig synlig förstås, men än så länge ser den inte så farlig ut. Bra bruksskick blir omdömet. Är väl oljekylare och kamremmen fixad på dessa bilar så tror jag att ägaren har många fina mil (eller miles) framför sig. Trots allt, detta var inte dåliga bilar. 
Annons från den misslyckade kampanjen.
(upphovsrätten tillhör GM)
Originalet: Opel Omega B. Foto: GM.
Catera var alltför lik Chevrolet Malibu.
Till sist: den förkättrade ankan Ziggy som sabbade marknadsföringen.
(upphovsrätten tillhör GM)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar