I
bilfabrikanternas värld kan korsbefruktningar lätt uppstå. En del blir bra, en
del intressanta eller pikanta, många blir inte alls bra. Opel bygger Cadillac
hör nog till de senare. Cadillac Catera är en ommärkt Opel Omega MV6, en Opel
med Cadillac emblem och avsedd för den nordamerikanska marknaden. Tjaa, någonstans var
det rätt tänkt. Utnyttja GM-koncernens förmåga, få en mer europeisk bil (vilket
är säljande här) och ge Cadillac ett trevlig instegsmodell för att föryngra
kundstocken. Så långt kändes det rätt. En kanske oväntad effekt blev att
modellen blev den enda Cadillacbilen i modellprogrammet som var bakhjulsdriven
och saknade V8:a, och den blev något av en udda fågel. På tal om fåglar, det blev inte bättre av att
marknadsföringskampanjen för Catera var baserad på en för Cadillacs varumärke
väsensfrämmande fågelkarikatyr kallad Ziggy (finns på bild längre ned). I
Nordamerika kan man inte sälja bilar genom att göra de gulligare med tecknade
fåglar, man tar sig för pannan.
Cadillac
Catera [årsmodell. 1997 – 2001, enda generationen], mid-size.
|
Borde
inte GM ha betänkt att deras tidigare försök att sälja Opel på den inhemska
marknaden alltid varit ett sorgligt kapitel. Borde inte GM ha tänkt igenom en
marknadsföringskampanj utgående från varumärkets kärnvärden? Var verkligen
Cadillac rätt för Opel Omega? Utseende mässigt slumpade det sig så att Catera
var tvillinglik den betydligt billigare Chevrolet Malibu - inte bra alls (se bild nedan). För
att ytterligare grunda för ett misslyckande så var inte byggkvalitén
tillräckligt hög. Främst var det motorns kamrem som kuggade över ett och annat
kugghjul med motorras som följd, trasslande oljekylare och onormalt däckslitage
tillkom också. Försäljningssiffrorna tvärdök förstås. Det var synd för Opel Omega (generation B) var ett välbeprövat
bilbygge och hade vanligtvis inte alla dessa kvalitetsproblem på en gång. Med
lite bättre marknadsföring och kanske under ett annat modellnamn (Chevrolet
eller Buick) så hade GM mycket väl kunnat sälja Opel framgångsrikt på sin
hemmamarknad. Nu gick det som det gick.
Catera
kom förstås fulladdad med en lång lista på utrustning och tillvalen var få.
Under huven ruvar Opels V6:a på 3,0 liter och den kom i Cadillac utförande på
200 hk. Det var dock lite för lite för den nordamerikanska marknaden, tyvärr. Bilen på bilderna har motstått tiden gång väl. Normalt slitage för sin ålder. Den har
fått sig några repor här och där, men det gör inte så mycket. Rosten börjar göra sig synlig förstås, men än
så länge ser den inte så farlig ut. Bra bruksskick blir omdömet. Är väl
oljekylare och kamremmen fixad på dessa bilar så tror jag att ägaren har många
fina mil (eller miles) framför sig. Trots allt, detta var inte dåliga bilar.
Annons från den misslyckade kampanjen. (upphovsrätten tillhör GM) |
Originalet: Opel Omega B. Foto: GM. |
Catera var alltför lik Chevrolet Malibu. |
Till sist: den förkättrade ankan Ziggy som sabbade marknadsföringen. (upphovsrätten tillhör GM) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar