Kontrasten
blev ännu större 1996 då LHS löste av det för Chrysler klassiska modellnamnet
New Yorker som toppmodell. Totalt andefattigt. Marknadsföringsmässig kollaps.
Nåja, LHS blev inte så långlivad på tronen och den andra generationen
producerades bara i tre årsmodeller. Chrysler Concorde blev toppmodellen efter
årsmodell 2001.
Chrysler LHS [årsmodell: 1994 – 1997, första generationen], full-size. |
De
första byggda bilarna på LH-plattformen, Concorde, Intrepid och Vision (såldes
även i Sverige) fick en nydanande design som Chrysler kallade cab-forward.
Kortfattat innebar det att hjulen trycktes ut mot sidorna av bilen, sluttande
vindruta och en relativt litet överhängs där bak. Det nya design greppet blev
en succé. Då LHS kom ett år senare utsträckt och allt så marknadsfördes den
också som cab-forward. Fast det var inte lika mycket cab-forward för utseendemässigt blev den ju ganska utsträckt där bak och antog mer proportionerna av
en vanlig sedan än renodlad cab-forward. LHS var förstås
välutrustad för sin tid: läderklädsel, ABS-bromsar, rostfritt avgasrör,
kromlister och en smal liten vit ljusramp där bak, en kvarleva från tidigare
bilmodeattribut. Under huven så fanns en V6:a på 214 hk och det var inte så
dåligt.
Bilen
på bilderna är av årsmodell 1995 eller senare eftersom den har Chryslers
ny-gamla logga i fören. Bilen har hängt med ett tag nu och rosten börjar, som
förväntat, att titta fram här och där. Främst längst skärmkanter och lister.
Vad göra? Med tiden har den också fått sig några avskrap i hörnen, inte
ovanligt det med. Original aluminiumfälgarna ser dock ut att vara i bra skick. Bilen
tycks också tvättas regelbundet och bli lite ompysslad. Prima! Sammantaget måste omdömet ändå bli bra
bruksskick.
Kom ihåg: detta var det bästa Chrysler hade att komma med i slutet
av 1990-talet.!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar