Bilhandlaren
på hörnet har alltid något äldre intressant objekt till salu i mängden av de
mer nya och anonyma bilarna. Han placerar dessa äldre bilar lite på hörnet, vid
infarten, som blickfång och denna gång fångades blicken av en vacker Buick
Century. Det är en 73:a och priset är satt till $5,995, vilket med dagens kurs
är cirka 42 000 kr (nu är dock svenska kronan lite låg för tillfället).
Fyndläge, minsann, . . . kanske man kan tro, vänta får du se. Bilen är dyrare än så. Innan bilen blir
din får du lägga på momsen som i detta fall är 13 % så kostnaden åker upp till
drygt 48 400 kr. Sedan måste du skaffa registreringsskyltar, om du inte har
några sedan förut. Det går lös på knappt en tusenlapp, men då är
motsvarigheten till bilskatten betald för ett år framåt (bilskatt i egentlig
mening finns inte här i Kanada). Till skillnad från Sverige så tillhör skyltarna ägaren,
inte bilen, så varje gång du byter bil får du även byta skyltar. Bilen blir din
för knappt femtiotusen.
Buick Century Colonade Hard Top Coupé [årsmodell: 1973 – 1978, tredje generationen] mid-size. |
Eftersom
skylten är personlig så kan man inte följa upp en bils historia genom att
kontrollera registreringsnumret. Det går att kontrollera registreringsnumret,
men för att göra det måste du ha en legal orsak att fråga, t ex att ett brott
har begåtts, förseelse av något slag har inträffat, enbart ett genuint
bilintresse räcker inte. Kanadas myndigheter är inte alls lika öppna med
information som i Sverige, visst finns begreppet allmänna handlingar, men de är
inte lika många och de är inte lika lätt att nå som i Sverige. Bilens historia
spårar du via VIN, Vehicle Identification Number, som finns i
registreringsbeviset, hur det fungerar är en annan historia.
En
lite lustig bieffekt av att skyltarna tillhör ägaren och är personliga är att
du kan gissa hur gammal ägaren är. Sitter det äldre typer av registreringsskylt
så är ägaren troligen äldre. Det tycks finnas flera generationer olika typer av
registreringsskyltar i bruk fortfarande, gamla och rostiga, äldre och nyare. Ägarna håller fast vid skyltarna, jag menar, efter trettio år så kan man ju numret utantill, varför byta? Det är ungefär som
om det i Sverige fortfarande skulle finnas bilar med skyltar med de gamla
länsbokstäverna, A, B C till BD, om ni minns . . .
1973
var första året för Century som behändig mid-size. En helt ny bilmodell med
andra ord. Bilen på bilderna är basversionen i kupéutförande och fick trots det
långa tillnamnet Colonade. Kupéerna kom enbart i hardtop utförande, men det
fanns också både sedan och herrgårdsvagn. Första modellåret kom Century i en
rad olika utrustningsnivåer: Regal var finast och hade ett litet nätt
opera-fönster längst bak i kupéutförande vilket var ett rådande bilmode vid den
tiden, därefter välkromade Luxus som mellannivå och det sportigare alternativet hette
förstås Gran Sport, det är ju Buick. I det väl tilltagna motorutrymmet så
erbjöds olika varianter small block
V8:or och även en liten mer samtida klen V6:a. 1973 var ju trots allt lite av ett
brytningsår mellan de törstiga stora V8:orna och de nya svagare men mindre
törstiga motorerna i oljekrisens skugga.
Bilen
på bilden har i alla fall en V8:a, oljekrisen hann inte fullt ut nå den här
bilen. Eftersom det är basnivån så är det mest troligt en V8:a på 5,7 liter men med endast
två förgasare och då kom det bara ut 150 hk, hade den fyra förgasare så hade den
presterat 175 hk. Bilen är inte i utställningsskick och den tycks inte
vara renoverad utan den är välbevarad. Det är inte illa. Trots allt, den är
inte felfri i lacken, stenskott finns i fronten, lite klarlacksläpp finns och man kan
se lite antydningar till rost – huga. Vinyltaket är i oklanderligt skick. Det
mesta av kromet är mycket upputsat och glänsande, bilen ska ju allt säljas. Dessutom sitter de
fina original navkapslarna på plats och de är i mycket bra skick. Kanon. Utomordentligt bruksskick och därmed även lämpligt objekt som entusiastbil
måste bli slutbetyget. Sååå, femtio lakan? Hmmm, borde finnas prutmån på det, kanske . . .
En
känd förare av denna generation av Buick Century var polisdetektiven Kojak i
den populära TV-serien från sjuttiotalet. Han åkte dock omkring i en årsmodell
nyare bil, en 1974 Buick Century Regal 455, d v s han hade lite mer att gasa
med, 250 hk, än denna bils 350 kubiktums motor. Bli en Kojak du också, en
budget-Kojak – köp denna bil.
När
man ska köpa bil vill man ju titta i bilbroschyrer och det måste vi göra innan vi bestämmer oss . . .
(upphovsrätten tillhör GM)
"Solida grejor", bra öppning redan på omslaget. Se så vackert allt var på sjuttiotalet. Glatt barn och glad flickvän. Allt blir bättre med en Buick Century. |
Den gröna bilen högst upp är likadan som bilen på bilderna. Personerna bakom bilen ser ut att tveka lite. Törs de inte gå fram till det glada fiskargänget, är inte deras bil tillräckligt fin? |
Här får kupén komma i förgrunden. Passagerarna stormar kullen i vild lycka. |
Värstingversionen, lyxiga Regal. Bakre sidofönstret är annorlunda än bilen på bilderna. |
Kombi . . . förlåt, herrgårdsvagnar, ska det vara. |
Klassisk amerikansk bilinredning. Här sitter du mjukt. |
Mycket att välja på . . . |
Buick
slog rejält på trumman för sin nya modell. Så prisvärd så att det är en ren
förlustaffär att inte köpa bilen.
Den mest intressanta featuren är nog Computer-Selected Chassis Springs, en ADB-maskin har egenhändigt uträknat hur pass styv fjädringen ska vara, för varje bil. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar