Majoriteten
av alla Ford Crown Victoria är polisbilar, målade eller civila, eller möjligen
taxibilar. Det finns få civila bilar och ännu färre är de som är välvårdade.
Men jag hittade två ovanligt fina Crown Victoria. En av dem är dessutom ganska
uppfiffad med extra utrustning (bilen ovan på bild). Den har blinkers i samma
färg som bilen och nätta läckra fälgar. Avgasröret ser metallblankt och fylligt
ut. Klistermärket på bakrutan avslöjar att det säkert finns en del sportdelar
under huven, i alla fall minst ett K&N sportluftfilter, . . . och så har den dragkrok också. Tyvärr
kan man skönja repor i vänstra hörnet, illa, illa.
Ford Crown Victoria LX
[årsmodeller: 1998 – 2012, andra och sista generationen] full-size.
LX blev till slut basversionen. |
Ford
Crown Victoria verkade vara evig. I stort sett tekniskt oförändrad sedan 1979
och därefter enbart kosmetiska förändringar. Förvånansvärt få förändringar egentligen
och nästan inga förändringar alls efter 1998. Sista årsmodellen blev 2012, den
producerades enbart i några veckor och alla bilarna exporterades, främst till
Saudiarabien. Många Fordmodeller har kommit och gått under den perioden. Hur
såg nu detta vinnande koncept ut? Jo, längsmonterad V8:a fram, bakhjulsdrift
och separat ram, stor, sexsitsig där tre kan sitta fram, och rattväxel. En
klassisk amerikansk full-size sedan. En bilmodell och konstruktion lika
amerikansk som äppelpaj. Alla amerikanska bilmärken hade en eller flera
modeller, tills i början eller i mitten av nittiotalet. Fordkoncernen fortsatte
ensamt att producera denna typ av modell i nästan femton år till, och inte bara
en modell, Mercury Grand Marquis och Lincoln Town Car stod också till buds. I
ärlighetens namn så började Ford redan 1999 att minska möjligheterna att köpa
en civil Crown Victoria här i Kanada och i USA höll Ford ut till 2008. Den gick
att beställa, men hade knappast en framträdande plats i bilhallarna, om den
överhuvudtaget fanns där. Däremot exporterades den friskt till mellanöstern där
begäret efter äkta jänkejärn var högt.
Under
huven finns en mullrande V8:a på 4,6 liter som i civil version presterade 190
hk. Polisversionen har 210 hk och mer extra utrustning där kanske möjligheten
att kunna öppna bagageluckan inifrån utgör en av de mer speciella. Inga poliser
ska kunna låsas in av buset i den egna bilen. Nästa Ford Crown Victoria (ovan i bild) är
också en sällsynt välvårdad civil bil av senare årsmodell eller kanske yngre
årsmodell, det är inte lätt att veta. Läckert lackad i Arizona Beige metallic är den i alla fall. Den har också fina välvårdade original aluminiumfälgar. Bägge bilarna är i så pass fint skick att de fortfarande skulle platsa i bilbroschyren. Fina bilar.
På tal om broschyrer, vi måste bara kolla in en bilbroschyr också, i detta fall från år 2003:
(upphovsrätten tillhör Ford)
Inlägget avslutas med en rad bilder:
(Foto: Ford)
Det fanns också en sportversion i några år: LX Sport och prestandan var på 239 hk. |
Inga sexsittare i sportversionen inte. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar