onsdag 13 juni 2012

Crown Victoria, två fina Fordar



Majoriteten av alla Ford Crown Victoria är polisbilar, målade eller civila, eller möjligen taxibilar. Det finns få civila bilar och ännu färre är de som är välvårdade. Men jag hittade två ovanligt fina Crown Victoria. En av dem är dessutom ganska uppfiffad med extra utrustning (bilen ovan på bild). Den har blinkers i samma färg som bilen och nätta läckra fälgar. Avgasröret ser metallblankt och fylligt ut. Klistermärket på bakrutan avslöjar att det säkert finns en del sportdelar under huven, i alla fall minst ett K&N sportluftfilter,   . . . och så har den dragkrok också. Tyvärr kan man skönja repor i vänstra hörnet, illa, illa.
Ford Crown Victoria LX [årsmodeller: 1998 – 2012, andra och sista generationen] full-size.
LX blev till slut basversionen.
Ford Crown Victoria verkade vara evig. I stort sett tekniskt oförändrad sedan 1979 och därefter enbart kosmetiska förändringar. Förvånansvärt få förändringar egentligen och nästan inga förändringar alls efter 1998. Sista årsmodellen blev 2012, den producerades enbart i några veckor och alla bilarna exporterades, främst till Saudiarabien. Många Fordmodeller har kommit och gått under den perioden. Hur såg nu detta vinnande koncept ut? Jo, längsmonterad V8:a fram, bakhjulsdrift och separat ram, stor, sexsitsig där tre kan sitta fram, och rattväxel. En klassisk amerikansk full-size sedan. En bilmodell och konstruktion lika amerikansk som äppelpaj. Alla amerikanska bilmärken hade en eller flera modeller, tills i början eller i mitten av nittiotalet. Fordkoncernen fortsatte ensamt att producera denna typ av modell i nästan femton år till, och inte bara en modell, Mercury Grand Marquis och Lincoln Town Car stod också till buds. I ärlighetens namn så började Ford redan 1999 att minska möjligheterna att köpa en civil Crown Victoria här i Kanada och i USA höll Ford ut till 2008. Den gick att beställa, men hade knappast en framträdande plats i bilhallarna, om den överhuvudtaget fanns där. Däremot exporterades den friskt till mellanöstern där begäret efter äkta jänkejärn var högt.


Under huven finns en mullrande V8:a på 4,6 liter som i civil version presterade 190 hk. Polisversionen har 210 hk och mer extra utrustning där kanske möjligheten att kunna öppna bagageluckan inifrån utgör en av de mer speciella. Inga poliser ska kunna låsas in av buset i den egna bilen. Nästa Ford Crown Victoria (ovan i bild) är också en sällsynt välvårdad civil bil av senare årsmodell eller kanske yngre årsmodell, det är inte lätt att veta. Läckert lackad i Arizona Beige metallic är den i alla fall. Den har också fina välvårdade original aluminiumfälgar. Bägge bilarna är i så pass fint skick att de fortfarande skulle platsa i bilbroschyren. Fina bilar.



På tal om broschyrer, vi måste bara kolla in en bilbroschyr också, i detta fall från år 2003:
(upphovsrätten tillhör Ford)








Inlägget avslutas med en rad bilder:
(Foto: Ford)
Det fanns också en sportversion i några år: LX Sport och prestandan var på 239 hk.

Inga sexsittare i sportversionen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar